Byggeri inden for vejbyggelinje, Majsmarken 1, 9500 Hobro
Udvalget for Teknik og Miljø i Mariagerfjord Kommune holder møde den 8. maj, hvor der bl.a. på dagsordene er: Byggeri inden for vejbyggelinje, Majsmarken 1, 9500 Hobro
Ejer af ejendommen Majsmarken 1 i Hobro ønsker at opføre en kontorbygning inden for en tinglyst vejbyggelinje langs Ny Hadsundvej.
Fagenheden for Teknik og Miljø præsenterer fire mulige scenarier for håndhævelse af vejbyggelinjen.
Udvalget for Teknik og Miljø skal tage stilling til, hvordan vejbyggelinjen skal håndhæves på ejendommen.
Indstilling
Direktøren for Teknik, Kultur og Klima indstiller til Udvalget for Teknik og Miljø:
- At scenarie 2 følges, så der gives dispensation fra vejbyggelinjen.
Sagsfremstilling
Mariagerfjord Kommune har modtaget en ansøgning om byggetilladelse til at opføre en kontorbygning på ejendommen Majsmarken 1B i Hobro inden for en tinglyst vejbyggelinje, hvorfor ansøger har søgt om dispensation herfra.
På ejendommen er der i dag en kontorbygning på 1.069 m² og en kontorbygning på 868 m². Den ønskede bygning er på ca. 1.047 m² og ønskes opført som tilbygning Bygning 06.
Byggelinjen er pålagt ejendommene langs Ny Hadsundvej i 1999. Den er generelt pålagt 20 meter fra vejmidten på begge sider af Ny Hadsundvej. Dertil skal der ved højdeforskel mellem vejbanen og det ønskede byggeri lægges et højdetillæg på 2 x højdeforskellen + 1 meter. Højdeforskellen på stedet for den ønskede bygning er 1 meter, hvorfor byggelinjens placering på dette sted er 23 meter fra vejmidten.
Afstanden fra vejmidten til det ønskede byggeri er cirka 22 meter, hvorfor byggeriet overskrider byggelinjen med ca. 1 meter (ca. 200 m2).
Vejbyggelinjen har til formål at friholde et areal langs hovedvejen for bebyggelse, for på den måde at undgå fordyrelse af eventuelle fremtidige vejarbejder, som kræver en udvidelse af vejarealet. Ved at der ikke er byggeri mellem den eksisterende vej og vejbyggelinjen, er der færre fordyrende elementer, som skal erstattes i forbindelse med en ekspropriation af areal til vejformål. En udvidelse af vejarealet til vejformål kan for eksempel være etablering af cykelsti, svingbane, vejgrøft, opretning af vejforløb med videre.
Den eksisterende kontorbygning (bygning 06), som denne bygning skal bygges sammen med, er opført i 2008. Den er placeret i samme afstand fra vejmidten og den ønskede bygning vil flugte med denne bygning.
Vejforholdene på Ny Hadsundvej ved den berørte ejendom består i dag af 2 vejbaner samt vejgrøft på begge sider af vejen (se Bilag 3).
Konsekvenser for de fire scenarier:
1. Vejbyggelinjen fastholdes.
Den tinglyste vejbyggelinje fastholdes, og der gives afslag på den ansøgte dispensation fra vejbyggelinjen.
2. Der gives dispensation fra vejbyggelinjen.
Der gives dispensation fra den tinglyste vejbyggelinje, således at ejeren af ejendommen kan opføre den ansøgte bygning. Hvis der senere skal ske udvidelse af vejarealet, vil bygningerne være et fordyrende element, der skal betales erstatning for, i forbindelse med en ekspropriation.
3. Der gives dispensation fra vejbyggelinjen med krav om tinglysning af fjernelsesdeklaration.
Der gives dispensation fra den tinglyste vejbyggelinje, således at ejeren af ejendommen kan opføre den ansøgte bygning. Der stilles krav om tinglysning af en fjernelsesdeklaration på ejendommen. Fjernelsesdeklarationen beskriver, at hvis kommunen får behov for at ekspropriere areal inden for vejbyggelinjen til vejformål, skal ejeren uden omkostning for kommunen fjerne den del af bygningen, som er beliggende på dette areal. Oftest tinglyses fjernelsesdeklarationer i forbindelse med mindre byggerier (skure/carporte mv.) og skilte, som ikke udgør så stor værdi. Det er dog uvist, om kommunen kan holdes erstatningsfri, hvis kommunen først giver byggetilladelse til et byggeri af denne størrelse for senere at kræve byggeriet fjernet.
4. Vejbyggelinjen aflyses på ejendommen.
Vejbyggelinjen aflyses på den pågældende ejendom, men er stadig gældende for de resterende ejendomme, hvor vejbyggelinjen er tinglyst.
Det er fagenhedens vurdering, at forholdene i dag på denne del af Ny Hadsundvej er tidssvarende, og at der ikke umiddelbart er udsigt til, at Ny Hadsundvej skal udvides med vejbaner, midterheller, cykelstier eller lignende. Desuden er der allerede på ejendommen en stor bygning i samme afstand fra vejmidten. På baggrund heraf anbefaler fagenheden scenarie 2 – at der gives dispensation fra vejbyggelinjen.
Økonomi
Ingen økonomiske konsekvenser for Mariagerfjord Kommune, idet der ikke vurderes at være eller opstå behov for håndhævelse af vejbyggelinjen det pågældende sted.