497 liv sparet – danskerne sænker farten
Farten på vejene er på 10 år faldet, og det har givet en markant reduktion i antallet af dræbte i fartulykker. Særligt en landsdel er dog stadig plaget af høj fart og mange fartulykker.
Danskerne har barberet toppen af farten, så flere overholder hastighedsgrænsen, og det har stor betydning for antallet af dræbte på vejene. Andelen af dødsulykker i trafikken, hvor for høj fart havde en afgørende rolle, er nemlig halveret i løbet af de sidste 10 år.
Der er grund til at glæde sig over udviklingen, for det er mange liv, der er sparet. Faktisk svarer den positive udvikling til, at vi har reduceret antallet af dræbte i fartulykker med 497 mennesker i perioden 2011 til 2021. Den udvikling takker Rådet for Sikker Trafik danskerne for i ny kampagne.
“Hver eneste ulykke er en for mange, men udviklingen viser, at det har stor betydning, når vi alle sammen ændrer vores vaner en smule og kører den tilladte hastighed. Det er virkelig mange menneskeliv, vi har fået lov til at beholde, hvilket er værd at markere, selvom vi ikke er i mål endnu,” siger Mathias Hjorth Frederiksen, projektleder i Rådet for Sikker Trafik.
I 2011 var der for høj fart involveret i 60 procent af dødsulykkerne i trafikken, mens der i 2021 var for høj fart involveret i 31 procent af ulykkerne.
Alt efter hvilken landsdel, man bor i, er der stor forskel på hvor hurtigt, der bliver kørt. Der bliver nemlig stadig trykket hårdere på speederen i Jylland end i resten af landet. På de jyske landeveje, hvor hastighedsgrænsen er 80 km/t, kører næsten dobbelt så mange 90 km/t eller mere sammenlignet med bilister på landeveje på øerne. I 2022 kørte 17,9 procent af trafikanterne over 90 km/t på de jyske landeveje, mens det på Sjælland og Øerne var 9,9 procent.
Ulykkesbilledet passer skræmmende godt med den statistik, for der sker næsten dobbelt så mange fartrelaterede dødsulykker på jyske veje, som der gør på øerne.
“For høj hastighed kan være forskellen på en slem forskrækkelse og en alvorlig ulykke. Vi registrerer hver eneste dag for mange bilister, der kører alt for hurtigt, og der er en klar sammenhæng mellem farten på vejene og antallet af dræbte og tilskadekomne. Selv en lille hastighedsoverskridelse har stor betydning for bremselængden,” siger Christian Berthelsen, politiassistent Rigspolitiets Koncernkommunikation.
Landevejene har flest liv på samvittigheden
Særligt i de fartrelaterede dødsulykker skiller landevejene sig ud. 57 procent af de fartrelaterede dødsulykker fra 2017 til 2021 skete på Danmarks landeveje på trods af, at der køres markant flere kilometer på landets motorveje.
Det høje antal dræbte i fartulykker på landeveje sker primært i soloulykker, hvor der ikke var andre trafikanter involveret. Det er altså ulykker, hvor den entydige årsag til ulykken var, at det gik for stærkt.
“Soloulykkerne med for høj fart taler deres tydelige sprog. Sæt farten ned, det redder nemlig liv. Heldigvis har mange danskere allerede sat farten ned, men vi skal have de sidste med,” siger Mathias Hjorth Frederiksen, projektleder i Rådet for Sikker Trafik.
Fakta
Herunder ses udviklingen i, hvor stor en del af dødsulykkerne havde for høj fart som afgørende faktor – 2011 til 2021.
- 2011: 60 procent
- 2012: 50 procent¨
- 2013: 41 procent
- 2014: 49 procent
- 2015: 45 procent
- 2016: data findes ikke
- 2017: 42 procent
- 2018: 42 procent
- 2019: 39 procent
- 2020: 42 procent
- 2021: 31 procent
LÆS OGSÅ: Hvad ønsker en 80-årig sig?