Nyt gågaderegulativ for Hobro og Hadsund
Udvalget for Teknik og Miljø i Mariagerfjord Kommune holder møde den 5. februar 2024, hvor der bl.a. på dagsordenen er: Gågaderegulativ
Fagenheden for Teknik og Miljø har lavet udkast til nyt gågaderegulativ for Hobro og Hadsund i samarbejde med Hobro og Hadsund handelstandsforening.
Udvalget for Teknik og Miljø bedes drøfte principperne i sagen og godkende udkastet til færdig drøftelse med handelstandsforeninger.
Indstilling
Direktøren for Teknik, Kultur og Klima indstiller til Udvalget for Teknik og Miljø:
- At sagen godkendes til færdig drøftelse med handelstandsforeninger.
- At principperne for ny ændret afmærkning for gågaden i Hobro godkendes.
- At der træffes beslutning om, hvorvidt der kan tillades taxakørsel i gågaden i Hobro og Hadsund alle dage i tidsrummet 8.00-22.00.
Inddragelse
Handelstandsforeningerne i Hobro og Hadsund er inddraget i revidering af Mariagerfjord Kommunes gågaderegulativ. Først ved en indledende dialog, som foregik ved en besigtigelse, dernæst midtvejsmøde og sluttelig møde 18. april 2023.
Efterfølgende er Nordjyllands Beredskab inddraget.
Når gågaderegulativet er endeligt tilrettet efter afsluttende inddragelse af handelstandsforeningerne samt handicap- og seniorrådet, skal politiet godkende gågaderegulativ og ny afmærkning. Herefter følger endelig politisk godkendelse af gågaderegulativet.
Sagsfremstilling
Baggrund
Fagenheden for Teknik og Miljø har udarbejdet et nyt gågaderegulativ for Hobro og Hadsund. Baggrunden for opdateringen er blandt andet et generelt ønske om at løsne regulativerne, men stramme op på formuleringerne, så reglerne står mere klart. Gågaderegulativet tager afsæt i det bestående fysiske udtryk i gågaderne.
Fagenheden oplever ulovlig kørsel i gågaden i Hobro. I dialogen med Hobro handelstandsforening har der været et ønske om at se på, om der kan laves tilretninger, således reglerne for gågadestrækningerne respekteres mere. Fagenheden anerkender, at der kan være en udfordring med at adskille gågadestrækningerne fra hinanden grundet de mange forskellige undertavler og dermed forskellige restriktioner.
Nyt gågaderegulativ
Det nye gågaderegulativ erstatter dokumenterne Retningslinier vedr. anvendelse og administration af gågadearealer i Hadsund (2003) og Regulativer for benyttelse af gågader i Hobro (1998). De to dokumenter er således slået sammen til ét regulativ. Dette bidrager til at skabe et mere let og tilgængeligt regulativ, hvor der er en række fællesbetingelser for gågaderne. Det nye gågaderegulativ erstatter ligeledes “Vedtægt for torvehandel i Hobro”. Gågaderegulativet kan ses i bilag 1.
Gågaderegulativet giver retningslinjer for anvendelse og administration af gågadearealer i Hobro og Hadsund. Gågaderegulativet fastsætter, hvad kommunen har forhåndstilladt i gågaden af udstilling og udeservering, uden at den erhvervsdrivende skal ansøge kommunen om dette først. Forhold som ikke er forhåndstilladt i gågaderegulativet, skal der altid søges om midlertidig tilladelse til.
Ny afmærkning i Hobro (Principper for ny ændret afmærkning)
I forbindelse med de indledende møder med handelstandsforeninger har Hobro handelstandsforening blandt andet udtrykt et stærkt ønske om at sikre, at gågaden ikke benyttes uhensigtsmæssigt af cyklister. Ligeledes har fagenheden haft ønske om at sikre større respekt for gågadeskiltene i form af lovlig kørsel. Det blev hurtigt klart, at der var behov for og potentiale for at tydeliggøre skiltningen i Hobro.
Det blev derfor aftalt, at rød zone udgår som gågade og at fagenheden undersøger om orange zone kan udgå som gågade, se bilag 2 (figur 1 og 2). I forlængelse heraf har fagenheden udarbejdet en afmærkningsplan, hvor rød og orange zone afmærkes som 30 km/t zone. Dog afmærkes Lillegade som 40 km/t zone, og bliver herved en del af den eksisterende 40 km/t zone på Vestergade. For at reducere kørsel i gågaden og ligeledes være med til at sikre lovlig kørsel i gågaden, foreslog fagenheden handelstandsforeningerne at flytte handicapparkeringspladsen på Theatertorvet, hvilket Hobro handelstandsforening var åben overfor. Handicapparkeringspladsen servicerer blandt andet borgerservice. På afmærkningsplanen er handicapparkeringspladsen flyttet til Vestergade ca. 100 meter længere væk. Afmærkningsplanen kan ses i bilag 3 og er endvidere betinget af politiets godkendelse.
I forbindelse med revidering af afmærkningen i rød og orange zone, er der sikret yderligere fire afmærkede parkeringsbåse i orange zone. Der er endvidere sket en ensretning i tidsrestriktionen, således der må parkeres i 1 time modsat ½ time i dag. Tidsrestriktionen i orange zone matcher således restriktionen på 1 time i rød zone ved Polititorvet, hvilket bidrager til en mere enkel og overskuelig afmærkning for borgerne. Ved Polititorvet ind mod arresten må man fortsat parkere 4 timer.
Taxakørsel
Fagenheden ønsker en fornyet beslutning omkring taxakørsel i gågaden i Hobro og i forlængelse heraf, ny beslutning for Hadsund. Udvalget for Teknik og Miljø besluttede 11. juni 2018, at give tilladelse til taxakørsel i Hobro, men at tilladelsen gives med det formål at servicere gangbesværede. Udvalget for Teknik og Miljø ønskede, at tilladelsen skulle tages op til revision, hvis formålet ikke viser sig opfyldt. Indstillingen fra fagenheden i 2018 var, at der skulle gives tilladelse til, at taxaer må køre i Hobro gågade alle dage i tidsrummet 8.00-22.00. Indstillingen kom på baggrund af et ønske fra vognmændene om en permanent tilladelse til at køre i kommunens gågader med især gangbesværede og ældre kunder, for eksempel til og fra optiker, læge, apotek med videre for at leve op til branchens serviceforpligtigelser.
Det ønskede formål om at tilladelsen via skiltning kun skal servicere gangbesværede, kan ikke sikres ved hverken skiltning eller kontrol. Der skal derfor træffes beslutning om, hvorvidt der skal gives tilladelse til, at taxaer må køre i Hobro gågade alle dage i tidsrummet 8.00-22.00. Eller om det skal fortsætte som i dag, hvor vognmændene skal søge om kørselsdispensation, som kun kan gives for en dag ad gangen. Afmærkningsplanen i bilag 3, tager udgangspunkt i sidstnævnte. Ligeledes bør der træffes beslutning om, hvorvidt der skal tillades taxakørsel i Hadsund gågade for at ensarte restriktionerne, idet der nu er ét samlet gågaderegulativ.
Økonomi
Fagenheden har udarbejdet afmærkningsplanen for Hobro, jf. bilag 3, og er relativt langt i processen. Der kan ske justeringer afhængig af politiets og handelstandsforeningernes bemærkninger samt såfremt taxakørsel skal tillades ved skiltning. Det resterende arbejde med færdiggørelse af afmærkningsplan og anlæg forventes at ligge i størrelsesordenen 100.000 kr. Der indstilles kun godkendt principper for afmærkning og taxakørsel, og endelig beslutning om igangsætning træffes sammen med indstilling om godkendelse af endeligt gågaderegulativ.
Det samme gælder for eventuel ændret afmærkning i Hadsund, såfremt taxakørsel skal tillades ved skiltning. Her skal der udarbejdes projekt og anlæg som forventes at ligge i størrelsesordenen 50-75.000 kr.
Økonomi
Behandling af udkast til gågaderegulativ har ingen økonomiske konsekvenser for Mariagerfjord Kommune.
Bilag
- Bilag 1 – Gågaderegulativ_januar2024
- Bilag 2 – Gågadestrækninger i Hobro
- Bilag 3 – afmærkningsplan gågade i Hobro
LÆS OGSÅ: Facade med farvespil skaber blikfang på lokalt kontorhotel