ForsideHobroMarkant stigning i uheld efter krydsombygning: Skal projektet revideres?

Markant stigning i uheld efter krydsombygning: Skal projektet revideres?

- Annonce -

Markant stigning i uheld efter krydsombygning: Skal projektet revideres?

Trafiksikkerhed i krydset Hobrovej / Tobberupvej / Ulstrupvej er på dagsordenen til mødet den 3. juni 2024 i Udvalget for Teknik og Miljø i Mariagerfjord Kommune.

Der blev i Trafiksikkerhedsplan 2023 vedtaget et projekt med en mindre krydsombygning i krydset Hobrovej / Tobberupvej / Ulstrupvej. Der er siden sket en markant stigning i antal uheld i krydset. Udvalget for Teknik og Miljø skal beslutte, om der skal foretages projektændringer.

Indstilling: Direktøren for Teknik, Kultur og Klima indstiller til Udvalget for Teknik og Miljø: At der arbejdes videre med en vejlukning af Ulstrupvej.

    Inddragelse: Ejere af ejendomme på Ulstrupvej mellem Hobrovej og Rostrupvej har været inviteret til dialogmøde 25. april 2024.

    Sagsfremstilling
    Der blev i Trafiksikkerhedsplan 2023 vedtaget et projekt med en mindre krydsombygning i krydset Hobrovej / Tobberupvej / Ulstrupvej. Fagenheden for Teknik og Miljø har modtaget flere borgerhenvendelser vedrørende udfordringer i krydset og manglende respekt for de eksisterende skilte med fuld stop, primært for bilister fra Ulstrupvej. Der blev i perioden 2017-2021 registreret syv uheld i krydset, og det blev derfor udpeget som et uheldsbelastet kryds. Projektbeskrivelsen i Trafiksikkerhedsplan 2023 lød: “Kryds tydeliggøres og indsnævres med overkørbare arealer. Det undersøges, om der bør etableres 70 km/t på Hobrovej.”.

    Siden projektet blev vedtaget, er der sket en markant stigning i antal uheld i krydset. Der er i perioden 2018 til august 2023 registreret 15 uheld, hvoraf næsten halvdelen (syv uheld) er sket i perioden januar-august 2023. Uheldsbilledet viser, at der er en tydelig tendens til, at trafikanter fra Ulstrupvej ikke overholder sin ubetingede vigepligt (fuld stop) og påkører en anden part, der kører i sydgående retning på Hobrovej (mod Hobro). Det er en hypotese, at trafikanterne orienterer sig på vej ned mod krydset i stedet for at holde helt stille ved stoplinjen.

    Tiltag i 2023 og 2024

    Fagenheden har igangsat mindre tiltag for at forsøge at bremse udviklingen i uheld:

    1. Afmærkning på kørebanen er blevet opstrammet, så det er mere tydeligt, at trafikanter fra Ulstrupvej har fuld stop.
    2. Samarbejde med Nordjyllands Politi, som har udført kontrol ad flere omgange og fortsat har fokus på trafikanternes adfærd i krydset.
    3. Opsætning af vejkantplakater med kampagnematerialet “Brug 2 sek. mere i krydset”, “Sænk farten” og “Kør bil når du kører bil”.

    Der er sideløbende udført nye trafiktællinger i krydset til brug for de videre vurderinger, da de mindre tiltag vurderes at have en midlertidig effekt.

    Trafiksikkerhedsvurdering

    Krydset er i dag et firbenet kryds (F-kryds). I de nuværende vejregler anbefales det at minimere eller helst helt at fjerne prioriteret F-kryds i åbent land. Dette for at øge trafiksikkerheden, da de erfaringsmæssigt er uheldsbelastede.

    Der er blevet udarbejdet en trafiksikkerhedsvurdering samt en vurdering af trafikafvikling og -sikkerhed ved en vejlukning. De løsningsforslag, der arbejdes med er:

    1. Fortsat kryds
    2. Afmærkning og beplantning (som et billigere alternativ, der kan afprøves i en periode)
    3. Vejlukning

    Løsningsforslagene uddybes nedenfor samt i bilag 1 og 2.

    Forsat kryds (løsningsforslag 1)

    F-krydset fjernes ved at dreje Tobberupvej væk fra Ulstrupvej. Løsningen kan også ses ved krydset Nordre Ringvej / Tobberupvej.

    Løsningen kan suppleres med lokal hastighedsbegrænsning på 70 km/t på Hobrovej (kræver politiets samtykke). Trafikanternes gode oversigtsforhold på vej ned til krydset fra sidevejene Ulstrupvej og Tobberupvej kan nedsættes ved at etablere beplantning. Beplantning kan også medvirke til at synliggøre krydset for trafikanterne på Hobrovej. Effekten vil dog være forsinket, da beplantning skal gro til og blive tæt. Det vurderes, at løsningsforslag 1 vil kunne etableres for omkring 2,3 mio. kr.

    Afmærkning og beplantning (løsningsforslag 2)

    Der etableres beplantning og lokal hastighedsafmærkning, som løsningsforslag 1. Herudover suppleres afmærkningen med et overhalingsforbud på Hobrovej. Det er forudsat, at politiet giver samtykke til etablering af afmærkningen. For at medvirke til en indledende fartdæmpning mod krydset, justeres hellen på Ulstrupvej og der etableres en mindre forsætning af køresporet. Det vurderes, at løsningsforslag 2 kan etableres for omkring 0,7 mio. kr.

    Vejlukning (løsningsforslag 3)

    Der etableres en vejlukning på Ulstrupvej ved jernbanebroen med afmærkning og fysiske foranstaltninger. Denne løsning kræver også politiets samtykke.

    Der er vægt- og akseltrykbegrænsning på jernbanebroen på hhv. 12 t og 8 t akseltryk. En vejlukning giver ikke anledning til kapacitets- eller trafiksikkerhedsmæssige udfordringer. Serviceniveauet forringes ikke i en væsentligt grad og trafikanter tvinges ud på veje af større trafikklasse og med et generelt større trafiksikkerhedsniveau. Den trafiksikkerhedsmæssige effekt ved at vejlukke Ulstrupvej er, at 12 ud af 14 historiske trafikulykker i krydset formentligt ikke ville være sket. Trafikken på Ulstrupvej reduceres med ca. 650 biler dagligt.

    Beboerne på Ulstrupvej vil have den største negative effekt af en vejlukning, da deres rejsetid og kørelængde for at komme mod det overordnede vejnet forlænges mærkbart. Når de skal til E45, vil de få en forlænget kørelængde på op til 4,6 km svarende til ca. 4 minutters ekstra kørsel. Den gennemkørende trafik mellem E45 og Valsgård vil få en ekstra kørelængde på ca. 800 m. Det vurderes, at det kan betragtes som en minimal indgriben, da det formodentligt ikke kan ses på rejsetiden, da gennemsnitshastigheden på omkørselsruten er højere end den oprindelige rute mellem Ulstrupvej og Tobberupvej.

    Figur 1. Krydset Hobrovej / Tobberupvej / Ulstrupvej er markeret med rød cirkel og placering af vejlukning ved jernbanebroen med hvid linje. Den oprindelige rute fra Valsgård til E45 er vist med hvid stiplet linje og omkørselsrute er illustreret med stiplet gul.

    Det vurderes, at løsningsforslag 3 kan etableres for omkring 0,2 mio. kr.

    Dialogmøde
    Fagenheden har afholdt et dialogmøde, hvor ejere af ejendomme på Ulstrupvej mellem Hobrovej og Rostrupvej har været inviteret. De fremmødte blev præsenteret for de tre løsninger. En vejlukning gav blandede tilbagemeldinger fra de fremmødte. En enkelt var bekymret for længere kørelængde og -tid. De fremmødte havde oplevet eller hørt om uheld eller farlige situationer i krydset og var derfor allerede bekendte med problematikken i krydset. De fleste fremmødte kunne se en fordel i, at trafikken på Ulstrupvej blev reduceret ift. den gennemkørende trafik. De fleste fremmødte bakkede op om en vejlukning og ville gerne gå på kompromis med en længere kørelængde for at nedbringe farlige situationer i krydset. Flere beboerne oplyser, at de dagligt oplever, at tunge transporter og store landbrugskøretøjer kører over jernbanebroen, som har en vægt- og akseltryksbegrænsning. En vejlukning kan bidrage til, at dette forbud overholdes.

    Der er efterfølgende kommet endnu to tilkendegivelser om opbakning til en vejlukning fra beboere på Ulstrupvej og argumenterne er enslydende med de øvrige positive tilbagemeldinger. Herudover er der kommet et forslag fra en beboer på Aalborgvej om etablering af 1-2 bump på Ulstrupvej op mod krydset for at sænke hastigheden. Dette med baggrund i en utilfredshed over en vejlukning og et forslag om en billigere løsning. Der er ikke udfordringer med hastigheden på Ulstrupvej op mod krydset og det vurderes ikke at kunne løse udfordringen med, at trafikanter ikke overholder deres ubetingede vigepligt fra Ulstrupvej. Desuden etableres der ikke bump i det åbne land.

    Det blev aftalt til dialogmødet, at fagenheden tager initiativ til et opfølgende møde på stedet med ejerne, der bor tæt ved jernbanebroen. Dette for at inddrage beboerne om muligheder i den endelige løsning, såfremt det besluttes, at der skal arbejdes videre med en vejlukning.

    Fagenhedens anbefaling
    Fagenheden anbefaler, at der arbejdes videre med en vejlukning (løsningsforslag 3).

    Den største effekt, for at sænke risikoen for uheld i krydset, opnås ved at ændre krydset fra et firebenet kryds til et trebenet kryds. En vejlukning har en god effekt og giver mest værdi for pengene set ud fra et trafiksikkerhedsmæssigt perspektiv. Der er i dag vægt- og akseltryksbegrænsning, så tunge transporter og store landbrugsmaskiner må i forvejen ikke benytte jernbanebroen. Fagenheden vurderer, at konsekvenserne ved en vejlukning af Ulstrupvej ved jernbanebroen ikke er væsentlige i forhold til de gevinster, som det måtte have for trafiksikkerheden.

    Økonomi. Der blev i Trafiksikkerhedsplan 2023 og 2024 afsat midler til en forbedring af krydset (1013 Trafikplan – projekter 2024). En vejlukning forventes at kunne finansieres af disse midler, hvor de to andre løsninger kræver en tillægsbevilling.

    Bilag
    Bilag 1. Trafiksikkerhedsvurdering
    Bilag 2. Vejlukning

    Print Friendly, PDF & Email
    - Annonce -

    EFTERLAD ET SVAR

    Indtast venligst din kommentar!
    Indtast venligst dit navn her

    RELATEREDE ARTIKLER
    - Annonce -

    Seneste artikler