ForsideMariagerfjordNy kollektiv trafikplan i Mariagerfjord: Bedre busforbindelser og budgetbesparelser

Ny kollektiv trafikplan i Mariagerfjord: Bedre busforbindelser og budgetbesparelser

- Annonce -

Ny kollektiv trafikplan i Mariagerfjord: Bedre busforbindelser og budgetbesparelser

Projektet “Mere mobilitet for pengene i Mariagerfjord Kommune” er igenpå den politiske dagsorden, når Udvalget for Teknik og Miljø i Mariagerfjord Kommune holder møde den 7. oktober 2024.

Udvalget for Teknik og Miljø prioriterede 9. september 2024 konkrete indsatser til indarbejdelse i den kommende kollektive trafikplan i Mariagerfjord Kommune og besluttede at sende sagen i høring i Handicaprådet og Seniorrådet.

Udvalget for Teknik og Miljø skal drøfte de indkomne høringssvar og træffe endelig beslutning om, hvilke indsatser der skal implementeres.

Indstilling: Direktøren for Teknik, Kultur og Klima indstiller til Udvalget for Teknik og Miljø:

  1. At de indkomne høringssvar drøftes.
  2. At der træffes endelig beslutning om, hvilke indsatser der skal indarbejdes i den fremadrettede kollektive trafikplan i Mariagerfjord Kommune.

Inddragelse
Udvalget for Teknik og Miljøs beslutning fra møde 9. september 2024 har været sendt i høring i Handicap- og Seniorrådet.

Sagsfremstilling
Hovedformålet med at justere den kollektive trafikplan er at etablere bedre busforbindelser mellem øst og vest i kommunen særligt i forbindelse med unges uddannelse og fritid. Et af hovedgrebene er at få etableret X-busforbindelser morgen, middag og aften mellem Hadsund og Hobro. I tillæg hertil er der indarbejdet et budgetkrav på 2% råderumsskabelse i forbindelse med Budget 2025-28 svarende til en besparelse på 600.000 kr. årligt.

Ved mødet 9. september 2024 traf Udvalget for Teknik og Miljø beslutning om, at følgende indsatser skal indarbejdes i den fremadrettede kollektive trafikplan i Mariagerfjord Kommune på kort sigt:

  • Optimering af bybusbetjeningen mellem Hadsund og Hobro – således der kan indføres X-bus-betjening på strækningen.
  • Reorganisering af bybusbetjeningen i Hobro – således eksempelvis weekendkørslen nedlægges.
  • Ensretning af skolebetjeningen.
  • Færre afgange på ydertidspunkter på lokalruter.
  • Øget markedsføring af fleksible produkter – hvor Udvalget for Teknik og Miljø ønsker en aktiv information i lokalforeninger, i seniornetværk mv.

Det blev ligeledes besluttet, at Udvalget for Teknik og Miljøs beslutning fra mødet 9. september skulle sendes til høring i Handicap- og Seniorrådet.

Handicap- og Seniorrådet har fremsendt følgende høringssvar:

Fra Seniorrådet:

  • Seniorrådet anbefaler en optimering af busbetjeningen mellem Hadsund/Hobro, så der kan indføres X-bus betjening.
  • Seniorrådet anbefaler en reorganisering af bybusbetjeningen i Hobro.
  • Seniorrådet anbefaler en øget markedsføring af flex, plus og andre flexløsninger. Det er specielt vigtigt i forhold til personer +60 år.

Fra Handicaprådet:

Handicaprådet har nogle opmærksomhedspunkter:

  • Vigtigt med information om, at kørsel med skolebussen ikke alene er for skoleelever men for alle, der ønsker at benytte bussen.
  • Hvordan får man eksempelvis informationer ud om Plustur og andre alternativer for transport. At få informationerne ud til dem der har brug for det. Det skal ikke alene være via kommunens hjemmeside og e-Boks.
  • Forslaget vil påvirke de borgere, der bor i yderområder i forhold til at komme ind til de byer hvor det er muligt at handle dagligvarer og andre fornødenheder.
  • Handicaprådet kvitterer for, at Udvalget for Teknik og Miljø ikke har valgt at bruge forslaget om ”Øget gangafstand af kørselsberettigede elever”.

Fagenheden for Teknik og Miljøs bemærkninger

De indkomne høringssvar afspejler i stor grad de overvejelser og drøftelser, der har været i Udvalget for Teknik og Miljø i forbindelse med behandlingen af Indsatskataloget.

Handicaprådet gør særlig opmærksom på, at borgere i ydreområder vil blive påvirket af indsatserne. Samstemmende anbefales det at have øget fokus på markedsføring og information i forhold til de fleksible løsninger (Flex- og Plusture mv.), herunder hvordan de kan tilgås digitalt. Det kan ske ved fysiske informations- og instruktionsmøder ude lokalt i kommunen. 

Økonomi: De forslag til indsatser, som er angivet i Indsatskataloget, har til formål dels at omprioritere den kollektive trafik for 1,8 mio. kr., så der kan skabes bedre øst-vestforbindelser for unge dag og aften (X-bus) og dels at bidrage til 2% råderumsskabelse svarende til 0,6 mio. kr. i Budget 2025-28.

Bilag
Bilag 1 Handicapådets høringsvar
Bilag 2 Seniorrådets høringssvar

Print Friendly, PDF & Email
- Annonce -

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

RELATEREDE ARTIKLER
- Annonce -

Seneste artikler