Hobro Friskole elever i aktion: Fejrer FN’s Internationale Frivillighedsdag med hjælpsomhed
”Frivillighed er som at give en gave”
Børn og unge fra Hobro Friskole bruger hele dagen i dag på at være frivillige til FNs Internationale Frivillighedsdag.
”Vi er virkelig imponerede over, hvordan deres egne ideer er blevet til virkelighed i dag – og eleverne er pavestolte,” fortæller frivillighedskoordinator på skolen Ingjerd Fagerlund Hansen.
Hobro Friskole har kastet sig over at øge elevernes lyst til at være frivillige i deres fritid – og i dag har man i Hobro kunne opleve alle skolens elever i fuld gang med at prøve frivillighed af på egen krop.
”Det har været vigtigt for os at finde ind til de unges egne ideer og lyst til at være frivillig,” fortæller skoleleder Per Ølholm.
Og ideerne er vilde og mange:
På banegården deler tre piger kaffe ud og ønsker de rejsende en god dag.
De yngste elever har inviteret pensionister på hjemmebagte kager og fællessang.
En stor flok samler skrald ved fjorden.
Et par piger muger stalde på en rideskole.
Og meget meget mere.
”Man behøver altså ikke få løn for alt. Vi hygger os med det, og kan mærke, at de er glade for vores hjælp. Det føles godt,” fortæller Smilla Sandau Christensen fra 6. klasse, som er i gang med at sprede halm i en hestebås sammen med en klassekammerat.
Hobro Friskole er blevet udvalgt til at være en del af et stort nationalt pilotprojekt, som skal udvikle og sætte lys på den type frivillighed, som unge anno 2024 gider at bruge tid på. Og det er ikke det samme, som I gamle dage.
”Vi skal væk fra begreber som ”Tordenskjolds soldater” og ord som ”fastholdelse”. Vi skal i stedet finde ind til en form for frivillighed, der passer ind i et fyldt ungdomsliv med lektier, sport og kærester,” fortæller projektleder fra Frivillighedsalliancen Tinna Ø. Jørgensen.
Og netop denne tilgang har været omdrejningspunktet på Hobro Friskole.
”De unge er jo nødt til at prøve at være frivillig i en lille målestok, for at turde. Vi har i løbet af dagen i dag mærket, hvordan mange af vores elever er blevet helt høje af kontakten til de mennesker, de møder ude i byen. De piger, som har uddelt kaffe har fået mange gode snakke med fremmede – og fortæller, at de er blevet mødt med masser af venlighed,” fortæller frivillighedskoordinator Ingjerd Fagerlund Hansen.
Frivillighed på skoleskemaet
For Hobro Friskole er tilknytningen til det nationale projekt etårigt. Men det slutter ikke her. At yde en frivillig indsats og give andre sin tid som gave, passer rigtig godt ind i skolens værdisæt.
”Som friskole har vi frihed til at fokusere på en mere aktivistisk tilgang i vores medborgerskabsundervisning. Vores elever skal lære, at de igennem små frivillige handlinger kan være med til at gøre en stor forskel for det samfund, som de er en del af,” siger Ingjerd Fagerlund Hansen.
Og så er der en sidegevinst, som skoleleder Per Ølholm har sit øje på. Når hele skolen tager en dag ud og fejrer FNs Frivillighedsdag, så er det også en styrkelse af skolens store fællesskab.
”Snakken har gået flittigt den seneste uge blandt eleverne. De er nysgerrige på hinanden på kryds og tværs og interesserer sig for hinandens frivillighedsprojekter. Det giver rigtig meget til sammenholdet på vores skole,” siger han.
En stærkere frivillighedskultur og styrket trivsel
»Frivillighedsalliancen« er et projekt, der skal styrke børn og unges frivillige engagement og sætte frivillighed på skoleskemaet.
Over de næste 2,5 år involveres 30 skoler og deres elever i udskolingen i arbejdet med at styrke frivillighedskulturen blandt børn og unge.
Bag projektet, som er støttet af Samfonden, står Efterskolerne og FRISKOLERNE.
www.frivillighedsalliancen.dk