ForsideMariagerfjordBorgertilfredsheds- undersøgelsen 2024 i Mariagerfjord Kommune

Borgertilfredsheds- undersøgelsen 2024 i Mariagerfjord Kommune

- Annonce -

Borgertilfredsheds- undersøgelsen 2024 i Mariagerfjord Kommune

Borgertilfredshedsundersøgelsen 2024 er på dagsordenen når Udvalget for Arbejdsmarked og Uddannelse i Mariagerfjord Kommune holder møde den 9. januar 2025.

Udvalget for Arbejdsmarked og Uddannelse har besluttet, at borgertilfredshed skal indgå som en af de tre målsætninger i beskæftigelsesplanen. Som en del af denne målsætning foretages der hvert år en borgertilfredshedsundersøgelse i Jobcenteret for at vurdere borgernes oplevelse af servicen og identificere områder, hvor vi kan forbedre os.

Indstilling: Direktøren for Børn, Uddannelse og Arbejdsmarked indstiller til Udvalget for Arbejdsmarked og Uddannelse: At orienteringen tages til efterretning.

Sagsfremstilling
I år er det andet år, hvor Mariagerfjord Kommune deltager i en tværkommunal borgertilfredshedsundersøgelse, der foretages af KL. Undersøgelsen giver mulighed for både at måle tilfredsheden blandt borgerne lokalt og sammenligne vores resultater med andre kommuner på landsplan. Dermed kan vi lære af andre kommuners resultater og forbedre vores egen praksis.

Et centralt succeskriterium i beskæftigelsesplanen er, at vi ligger i top i borgernes tilfredshed og i deres oplevelse af inddragelse. Deltagelsen i KL’s undersøgelse understøtter denne målsætning.

Metodemæssige forskelle i spørgeskemaerne gør dog, at resultaterne ikke kan sammenlignes direkte med de undersøgelser, der blev gennemført før 2023. Fagenheden har valgt at fortsætte med KL’s undersøgelse for fremtiden, så vi kan få en ensartet måling over tid og fortsætte med at sammenligne os med andre kommuner.

Populationsstørrelse

Der var 35 kommuner, som valgte at deltage i denne runde af borgertilfredshedsundersøgelsen. Undersøgelsen blev sendt til et repræsentativt udsnit af borgere fordelt på forskellige målgrupper, køn, alder og den aktuelle sagsvarighed. Den samlede svarprocent for undersøgelsen på tværs af alle deltagende kommuner landede på 35,6 %.

Svarprocenten for Mariagerfjord Kommune ligger på 39,3 % for gennemførte besvarelser og 2,2 % for delvist gennemførte besvarelser. Det betyder, at i alt er der besvarelser fra 799 borgere. Til sammenligning var der 800 borgere, der besvarede spørgeskemaet sidste år, hvilket giver et meget sammenligneligt grundlag.

Resultater

I bilaget kan man se besvarelserne på spørgeskemaet fordelt på målgrupper, køn, alder og sagsvarighed, sammenlignet med andre deltagende kommuners resultater.

Spørgeskemaet er opdelt i fem temaer: Mødet med jobcenteret; Mål og aktiviteter i forløbet; Samarbejde på tværs; Seneste samtale med sagsbehandler; Progression mod arbejde eller uddannelse. Disse temaer udgør den overordnede tilfredshed med jobcenteret. Nedenfor ses resultaterne for hvert tema for Mariagerfjord Kommune. Besvarelsesprocenter er omregnet til et scoresystem fra 1 til 5, hvor 1 svarer til “i meget lav grad/meget utilfreds”, og 5 svarer til “i meget høj grad/meget tilfreds”.

Tilfredsheden med mødet med jobcenteret: 3,36 i år, sammenlignet med 3,32 sidste år.
Tilfredsheden med mål og aktiviteter: 3,11 i år, sammenlignet med 3,02 sidste år.
Tilfredsheden med samarbejdet på tværs af forvaltningerne: 2,78 i år, sammenlignet med 2,74 sidste år.
Tilfredsheden med samtalen: 3,57 i år, sammenlignet med 3,65 sidste år.
Tilfredsheden med progressionen mod beskæftigelse eller uddannelse: 2,72 i år, sammenlignet med 2,58 sidste år.

Overordnet tilfredshed

Undersøgelsen viser, at den overordnede tilfredshed med jobcenteret i Mariagerfjord Kommune ligger på 3,28. Den viser også, at borgernes oplevelse af tilfredshed er gået frem siden sidste år, hvor vi scorede 3,21.

Også i år er der stor variation i tilfredsheden afhængigt af varigheden af borgerens kontaktforløb i den aktuelle målgruppe. Den mest tilfredse gruppe er de borgere, der har haft sager af 25-52 ugers varighed. Tilfredsheden ligger på 3,44 for den gruppe. Tilfredsheden er mindst for borgere med sager, der har en varighed på over 2 år. Den ligger på 2,92.

Man kan også se stor variation mellem målgrupperne. Undersøgelsen opdeler borgere i 5 målgrupper. Disse grupper og tilfredshed blandt grupperne er:

Dagpenge: 3,61
Sygedagpenge: 3,57
Job- og Uddannelsesparate: 3,33
Aktivitetsparate: 2,73
Jobafklaring: 3,35

Man kan se, at dagpenge- og sygedagpengemodtagere er mest tilfredse med deres møde med jobcenteret. I år ligger Mariagerfjord Kommunes score for dagpengemodtagere og job- og uddannelsesparate højere end gennemsnittet for de deltagende kommuner. De to grupper har også vist en forbedring i tilfredshed for de fleste parametre sammenlignet med sidste år. På den anden side har aktivitetsparate borgere over 30 år fået et fald i tilfredsheden på næsten alle parametre.

Sammenligning med andre kommuner

Under alle temaer giver KL’s rapport indblik i vores tilfredshedsprocent sammenlignet med alle deltagende kommuner. Rapporten præsenterer også, hvilken score disse procenter resulterer i for vores kommune og gennemsnittet for alle kommuner. Derudover kan man se minimums- og maksimumsværdier, som svarer til scoren for henholdsvis den kommune med den laveste og den højeste tilfredshed.

Mariagerfjord Kommunes score ligger under gennemsnittet af deltagende kommuner på alle 5 temaer, men over minimumsværdien for alle temaer. De temaer, hvor vi afviger mindst, er samarbejdet på tværs og samtalen. Temaet, hvor Mariagerfjord Kommune afviger mest fra gennemsnittet, er mødet med jobcentret.

Den overordnede tilfredshed med jobcentret er lidt lavere end gennemsnittet for de deltagende kommuner. Forskellen er på 0,24 point, hvilket svarer til en forskel på 6,4 procent. Til sammenligning var forskellen sidste år 9 procent.

På trods af at de samlede resultater ligger under gennemsnittet, viser undersøgelsen, at Mariagerfjord Kommune lykkes bedre end gennemsnittet med at lave en konkret plan for borgerens videre jobsøgning eller uddannelsessøgning under samtalen. Vi lykkedes også lige så godt som gennemsnittet blandt de 35 kommuner i forhold til oplevelsen af, at indsatsen i jobcentret bringer borgere tættere på tilbagevenden i job (for sygedagpengeborgere). Vi formår at skabe klarhed over formålet med samtalen lige så godt som gennemsnittet.

Konklusion på resultaterne

Helt overordnet viser undersøgelsen, at størstedelen af borgerne både i Mariagerfjord Kommune og i de øvrige 34 kommuner er tilfredse med deres forløb i jobcenteret.

Efter sidste års undersøgelsesresultater har afdelingerne reflekteret over, hvilken læring undersøgelsen gav anledning til. Der er blevet fokuseret på udvalgets mål om, at Mariagerfjord Kommune skal ligge i top på både tilfredshed og borgernes oplevelse af inddragelse. Der blev igangsat konkrete handlinger ved at anvende den nyerhvervede viden fra kompetenceforløbet og supervision i samtalerne. Resultaterne viser, at der er sket forbedringer både i den overordnede tilfredshed og borgernes oplevelse af inddragelse, sammenlignet med sidste år, men der er stadig plads til udvikling for at nå målet.

Undersøgelsen er baseret på kontaktforløb i 2. kvartal 2024, og dermed er den fulde effekt af indsatsen i samtaleteknikker formentlig ikke synlig.

Fagenheden kommer fortsat til at arbejde aktivt med resultaterne fremadrettet med det formål at drage læring og forbedre borgernes oplevelse af mødet med jobcenteret. Især kommer der ekstra fokus på at undersøge og følge de aktivitetsparate borgeres oplevelse nærmere for at blive klogere på, hvorfor deres oplevelse med mødet med jobcenteret er faldet på næsten alle parametre.

Bilag
Tværkommunal borgerundersøgelse 3.0

Print Friendly, PDF & Email
- Annonce -

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

RELATEREDE ARTIKLER
- Annonce -

Seneste artikler