ForsideHobroEdin Hajder: Fremtidens Jobcenter i Mariagerfjord Kommune - en lokal indsats med...

Edin Hajder: Fremtidens Jobcenter i Mariagerfjord Kommune – en lokal indsats med mennesker i centrum

- Annonce -

Af Edin Hajder. Formand for Udvalget for Arbejdsmarked og Uddannelse
Medlem af Mariagerfjord Kommunes Byråd

Fremtidens Jobcenter i Mariagerfjord Kommune – en lokal indsats med mennesker i centrum

I en tid med nødvendige reformer af den offentlige sektor, er det især én reform, jeg følger med særlig opmærksomhed – nemlig reformen af beskæftigelsesindsatsen.

Siden 1990’erne har beskæftigelsesindsatsen gennemgået en gradvis opbygning af regler, ordninger og detailstyring. Intentionerne har givetvis været gode, men resultatet har ofte været det modsatte: Et system præget af proceskrav, dokumentation og kontrol – frem for reelt fokus på den lediges vej tilbage i job. Det er ikke kun et problem nationalt. Også i Mariagerfjord Kommune har vi set, hvordan de administrative byrder og stigende driftsomkostninger har sat sig i hverdagen – både for borgere og medarbejdere.

Derfor må og skal den kommende reform ikke blot blive endnu en omstrukturering, men et grundlæggende kursskifte. Det skal ske i praksis i Mariagerfjord Kommune. 

Fremtidens beskæftigelsesindsats bygger på ”frisættelse, forenkling og værdighed”. Vi skal turde gøre op med forestillingen om, at en centraliseret, regelstyret tilgang nødvendigvis skaber de bedste resultater. I stedet skal vi give kommunerne friheden til at indrette indsatsen efter lokale forhold, behov og muligheder. Kommende reform giver os denne mulighed nu. 

I Mariagerfjord Kommune er vi klar til at tage ansvar. Vi ser reformen som en mulighed for at gentænke hele indsatsen – med mennesket i centrum som udgangspunkt. Vi er klar til at arbejde med en ny model, hvor ”jobcenteret” måske får et nyt navn, men ikke mister sin betydning.

Tværtimod:

– Vi vil fortsat have en stærk, lokal beskæftigelsesindsats – tilpasset vores borgere i centrum og virksomheder.

– Vi vil være én samlet, simpel og let tilgængelig indgang for alle – uanset om du er ledig, arbejdsgiver eller på vej i job eller uddannelse.

– Vi vil være en pålidelig samarbejdspartner, der tænker i helheder – hvad enten det gælder arbejdskraft, opkvalificering, støtteordninger eller strategisk rekruttering.

Vi tror på, at alle har noget at bidrage med. Derfor vil vi tænke i muligheder, ikke begrænsninger. Hvis en borger ikke passer 100 % til en stillingsbeskrivelse, så ser vi det som en udfordring, vi kan løse sammen med arbejdsgiveren. Vi vil undersøge muligheder for opkvalificering, lærlingeforløb, tilpasning af jobindhold, hjælpemidler og jobs med udviklingspotentiale.

Vi tror på mennesker før systemer. På relationer før regler. På løsninger frem for barrierer.

Derfor inviterer jeg nu til debat.
Hvordan skal fremtidens beskæftigelsesindsats se ud? Hvad virker – og hvad gør ikke?

Del dine tanker med mig. Sammen kan vi skabe et stærkere, mere menneskeligt og mere virkningsfuldt alternativ til det nuværende jobcenterregime.

- Annonce -

2 KOMMENTARER

  1. Hey
    Jeg kan huske da det hed Arbejdsformidlingen. Det var da ind til benet det navn – og præcis hvad opgaven var, at skabe forbindelse mellem job og medarbejdere.
    Så kan gode snakke om fællesskabet, og det at have/få en arbejdsidentitet skabe egenmotivation. Så skal der motiveres på arbejdsgiver siden – det moderne menneske vil værdsættes og behandles godt.
    Held og lykke med dit politiske virke💪💪

    • Hej Dorthe,
      Mange tak for din input. Jeg kan også huske Arbejdsformidling. Nu har vi meget mere erfaringer med hvad der virker og hvad virker ikke. Men moderne arbejdskraft kræver meget mere af kommende indsatser og simple modeler som kan tilpasses hele tiden. Vi arbejder videre med at udvikle.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

RELATEREDE ARTIKLER
- Annonce -

Seneste artikler