ForsideHadsundFaketa Leto fik debut i Mariagerfjord Byråd og blev tungen på vægtskålen

Faketa Leto fik debut i Mariagerfjord Byråd og blev tungen på vægtskålen

- Annonce -

Faketa Leto fik debut i Mariagerfjord Byråd og blev tungen på vægtskålen

Ved byrådsmødet i juni måned i Mariagerfjord Kommune var der debut til socialdemokraten Faketa Leto, der ved Trine Blåbjergs inhabilitet ved behandlingen af punkt 111, var indkaldt til deltagelse i punktet behandling.

Punkt 111: Budgetanalyse – organisering af dagtilbud

Økonomiudvalget har igangsat budgetanalyser af en række temaer. En af analyserne omhandler organisering af dagtilbudsområdet, som har været i høring i forældre- og skolebestyrelser samt i offentlig høring.

Baggrunden for at igangsætte dette analysearbejde er, at Mariagerfjord Kommune i årene frem ser ind i økonomiske udfordringer. Af det senest vedtagne budget fremgår det, at der i 2026 forventes et underskud på cirka 40 mio. kr., hvis ikke der reageres rettidigt.

De økonomiske udfordringer er blandt andet en konsekvens af udviklingen i befolkningssammensætningen og udviklingen i det samlede befolkningstal.

Dagtilbudsanalysen er afsluttet og de foreslåede modeller til fremtidig organisering, har været i høring. Med denne sag skal det besluttes efter hvilken model dagtilbudsområdet fremadrettet skal være organiseret.

Indstilling

Direktøren for Børn, Uddannelse og Arbejdsmarked indstiller til Byrådet:

1. At Byrådet godkender et af de to forslag til model for fremtidig organisering af dagtilbudsområdet.

2. At ny organisering træder i kraft 1. september 2023.

Beslutning fra Økonomiudvalget, 14. juni 2023, pkt. 171:

Trine Blaabjerg (A) anmodede udvalget om at få vurderet sin habilitet i sagen.

Økonomiudvalget vurderede, at Trine Blaabjerg var inhabil i sagen. Trine Blaabjerg deltog ikke i sagens behandling.

Ad. 1) Økonomiudvalget indstiller en model med 3 områdeledere godkendt.

Mogens Jespersen (V), Christian Johnson og Jens-Henrik Kirk (C) kunne ikke tiltræde indstillingen, idet de i stedet ønsker at følge indstillingen fra Udvalget for Børn og Familie om en organisering i 2 områder.

Ad. 2) Indstilles godkendt.

Fraværende: Henrik Sloth (V)

Inddragelse

Materialet har forud for høringen været kvalificeret i individuelle interviews med alle dagtilbudsledere samt i en referencegruppe udpeget af FAG MED Dagtilbud og skole bestående af repræsentanter for de pædagogiske ledere, medarbejderrepræsentanter og repræsentant for samarbejdspartner for skolelederne.

Høringsmaterialet har været i høring i forældrebestyrelserne i dagtilbud, skolebestyrelserne samt i offentlig høring.

Sagsfremstilling

Formålet med budgetanalysen på dagtilbudsområdet var at beskrive mulighederne for at skabe en fagligt og økonomisk bæredygtig organisering, som tager højde for udvikling i børnetal, lokale forhold og Byrådets visioner.

Analysen er igangsat med øje for, at det er ønskeligt, at muligheder for strukturelle forandringer udtømmes, inden der kigges på besparelser, som vil påvirke serviceniveauet. Der er i kommissoriet for analysen beskrevet, at der fortsat anbefales en central dagpleje, at der ikke tales om lukning af børnehuse, og at de to samdriftsordninger, hvor dagtilbud og skole har samme leder, ikke inddrages i analysen.

I dag er dagtilbud organiseret i 6 dagtilbudsdistrikter, en central dagpleje og 2 samdriftsordninger. De 6 dagtilbudsdistrikter har hver deres dagtilbudsleder, og i alt er der 19 børnehuse med hver deres pædagogiske leder i de 6 distrikter. I denne sag foreslås en ny organisering med færre områdeledere, som har ansvaret for flere børnehuse, men med fortsat pædagogisk ledelse i hvert børnehus.

I analysen er der lavet kvalificering af en række principper, der kan opstilles som grundlag for den fremtidige organisering af dagtilbudsområdet.

Der er i kvalificeringerne peget på nedenstående, som de væsentligste principper.

• Tæt på ledelse/pædagogisk ledelse i hvert børnehus

• Volumen i dagtilbuddet/området (antal børnehuse, antal børn økonomi/budget mv.)

• Geografisk sammenhæng

Tæt på ledelse/pædagogisk ledelse i hvert børnehus

Kvalificeringerne har vist, at “tæt på ledelse”/pædagogisk ledelse i hvert børnehus er væsentlig.

Den daglige personalemæssige og faglige ledelse er vigtig i forhold til at sikre dagtilbud af høj kvalitet, og alle de inddragede i kvalificeringen pegede på, at en pædagogisk leder i hvert hus er afgørende.

Volumen

Ved at samle børnehusene i større områder (antal børnehuse, børn, medarbejdere mv.) skabes et stærkere økonomisk bæredygtigt dagtilbud bl.a. ved at økonomien i det enkelte dagtilbud er mindre følsom i forhold til svingende børnetal mv. En større volumen i dagtilbuddene kan ligeledes bidrage til at udvikle stærkere faglige miljøer og mulighed for opkvalificering af medarbejdere, da dagtilbuddene bliver mindre følsomme over for fravær af kollegaer eksempelvis på uddannelse.

En øget volumen vil medføre, at Områdelederen får et større ledelsesspænd af pædagogiske ledere, som skal ledes i et team. Et større ledelsesteam skaber øget mulighed for faglig sparring og udvikling samt mulighed for synergi og læring på tværs af børnehusene. Det større ledelsesspænd vil gøre det tydeligere, at områdelederen i overvejende grad skal fokusere på den strategiske og faglige udvikling af området, samt den overordnede administrative, økonomiske og personalemæssige ledelse. Den pædagogiske leder skal derimod have det ledelsesmæssige ansvar for den daglige drift af det enkelte børnehus, herunder det daglige personalemæssige ansvar samt det daglige pædagogiske arbejde omkring børnene.

Til at fastlægge opgavedeling på de to ledelsesniveauer er der udarbejdet funktionsbeskrivelser for hhv. områdeledere og pædagogiske ledere.

Geografisk sammenhæng

Kvalificeringerne har bl.a. også peget på at geografi/sammenhæng med skoledistrikter er et væsentlig parameter i organiseringen af dagtilbudsområdet.

Dette begrundes bl.a. med lokale forhold i lokal/nærmiljøet og samarbejdet med skolerne bl.a. i forhold til børnenes overgang fra dagtilbud til skole.

Med en organisering af dagtilbudsområdet i færre områder vil det medføre, at områdelederen skal samarbejde med flere skoler – noget der i dag sker i nogle distrikter men ikke i alle. Samarbejdet med flere skoler forventes at kunne give øget mulighed for læring på tværs af områderne, eksempelvis i forhold til gode overgange/den gode skolestart for børnene. Dette er erfaringen fra de distrikter, der i dag samarbejder med flere skoler.

Organiseringen af dagtilbudsledelsen i 2 eller 3 distrikter

På baggrund af kvalificeringerne anbefalede forvaltningen en organisering med 2 eller 3 områdeledere. Anbefalingen skal ses i lyset af, at analysen er sat i gang med henblik på at finde besparelser, som har mindst mulig påvirking på serviceniveauet i forhold til det daglige arbejde omkring børnene.

Anbefalingen skal endvidere ses i lyset af, at det er vurderet, at en organisering af dagtilbudsområdet med 2 eller 3 områdelederne bedst imødekommer ovenstående principper.

Organiseringen af dagtilbudsområdet blev drøftet og kvalificeret på mødet i Udvalget for Børn og Familie den 2. maj 2023, hvor udvalget indstillede forslaget med 2 områdeledere godkendt og sendt i høring.

Økonomiudvalget blev på deres mødet den 25. maj 2023 præsenteret for anbefalingen om ny organisering af dagtilbudsområdet.

Økonomiudvalget valgte at sende både organiseringen med 2 og 3 områdeledere i høring. Økonomiudvalget ønskede samtidig af få bemærkninger til 4 områdeledere.

Der er kommet 25 høringssvar til det udsendte høringsmateriale. Svarene kommer fra bestyrelserne på dagtilbudsområdet, samt fra nogle af kommunens skoler. Derudover har nogle MED-udvalg på både dagtilbud og skoleområdet sendt høringssvar.

Høringssvarene peger ikke entydigt på én model for organiseringen af dagtilbudsområdet. Høringssvarne peger på alle 3 modeller. Der er således både høringssvar, som peger på en organisering med 2 områdeledere, høringssvar som peger på en organisering med 3 områdeledere, og høringssvar som peger på en organisering med 4 områdeledere, som den rette model. Det er derfor ikke muligt at lave en generaliseret anbefaling ud fra de indsendte høringssvar.

På den baggrund vurderer Forvaltningen ikke, at høringssvarene giver anledning til at ændre anbefalingen om, at der træffes beslutning om en ny organisering af dagtilbudsområdet med enten 2 eller 3 områdeledere.

Overordnet set er der i mange af høringssvarene en anerkendelse af, at Byrådet forsøger at imødekomme de fremtidige økonomiske udfordringer rettidigt samt at besparelserne forsøges fundet med mindst mulig påvirkning af serviceniveauet tæt på børnene.

Flere af høringssvarene peger også på, at der skal være opmærksomhed på en tilpasning af dagtilbudsområdet til den nye organisering herunder tilpasning af MED-strukturen, styrelsesvedtægten for forældrebestyrelser mv.

Alle høringssvar er vedhæftet i et samlet bilag til sagen. Bilaget indholder desuden en opsamling af pointer og opmærksomhedspunkter fra høringssvarene.

Derudover er der vedhæftet 3 bilag med høringsmaterialet, beskrivelse af områdeledelse og funktionsbeskrivelser samt kvalificering af principperne.

Den videre proces/tidsplan

Hvis Byrådet træffer beslutning om at ændre i organiseringen på dagtilbud vil Dagtilbuds- og skolechefen lave den endelige organisering på baggrund af de beskrevne principper og interviews med dagtilbudslederne.

En ny organisering af dagtilbudsområdet vil desuden efterfølgende blive tilpasset med en opdatering af styrelsesvedtægt for forældrebestyrelser samt eventuelt nyvalg af MED-udvalg, arbejdsmiljøgrupper mv.

Det anbefales, at en ny organisering træder i kraft pr. 1. september 2023.

Økonomi

Ved at vælge en organisering med 2 områder vil der kunne forventes en besparelse på ca. 2.700.000 kr. årligt

Ved at vælge en organisering med 3 områder vil der kunne forventes en besparelse på ca. 2.000.000 kr. årligt

Det kan overvejes i forbindelse med ny organisering af afsætte et engangsbeløb til opkvalificering af områdeledere og pædagogiske ledere til varetagelse af opgaverne i den nye funktionsbeskrivelse. Kompetenceudviklingen vil højst sandsynligt ske i regi af Professionelle Læringsfællesskaber (PLF).

Beslutning

Trine Blaabjerg (A) anmodede Byrådet om at få vurderet sin habilitet i sagen.

Byrådet vurderede, at Trine Blaabjerg var inhabil i sagen. Trine Blaabjerg deltog ikke i sagens behandling. Faketa Leto (A) blev af kandidatlisten begæret indkaldt og deltog i sagens behandling.

Ad 1: Økonomiudvalgets indstilling blev godkendt med 15 stemmer for og 14 stemmer imod.

For stemte 15: Leif Skaarup (A), Jens Riise Dalgaard (A), Edin Hajder (A), Mette Binderup (A), Helle Qvist Toft (A), Faketa Leto (A), Jane Grøn (A), Thomas Høj (A), Rikke Fonnesbæk (A), Niels Peter Christoffersen (A), Karen Østergaard (A), Emma Houe Mølgaard (D), Peder Larsen (F), Jørgen Hammer Sørensen (O) og Malene Ingwersen (Ø)

Imod stemte 14: Mogens Jespersen (V), Jørgen Pontoppidan (V), Lone Sondrup (V), Per Laursen (V), Jesper Skov Mikkelsen (V), Jan Andersen (V), Niels Erik Poulsen (V), Henrik Sloth (V), Helle Mølgaard (V), Per Kragelund (V), Erik Kirkegaard Mikkelsen (V), Jens-Henrik Kirk (C), Christian Johnson (C) og Laura Holm (C)

LÆS OGSÅ: Disse lokale mænd fra Østhimmerland skal op mod Hobros kontraktspillere

Print Friendly, PDF & Email
- Annonce -

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

RELATEREDE ARTIKLER
- Annonce -

Seneste artikler