ForsideHadsundFremtiden for ridesporten i Hadsund og omegn er potentielt i fare…

Fremtiden for ridesporten i Hadsund og omegn er potentielt i fare…

- Annonce -

Fremtiden for ridesporten i Hadsund og omegn er potentielt i fare…

Fremtiden for Hadsund Egnens Ridecenter, som lejer faciliteter ud til Rideklubben Hadsund, er afhængig af et lån hos Mariagerfjord kommune. Hvis dette lån ikke godkendes, vil ridecenteret sandsynligvis lukke ned med udgangen af 2024, hvorefter Rideklubben Hadsund vil stå uden faciliteter.

Dette har stor betydning for Rideklubbens 150 medlemmer, og fremtiden for at udøve ridesport i Hadsund. Særligt elevundervisningen er et stort hit hos Rideklubben Hadsund, hvor der er venteliste til flere af holdene, men også ryttere med egne heste på flere niveauer, benytter Ridecentrets faciliteter dagligt.

“Det vil være katastrofalt, hvis vi ikke fremadrettet kan tilbyde faciliteter til de engagerede medlemmer i Rideklubben Hadsund” – Mikkel Bisgaard, Formand Hadsund Egnens Ridecenter.

Sagen behandles på økonomiudvalgsmøde den 15. marts med følgende sagsfremstilling:

Kommunegaranti til Hadsund-Egnens Ridecenter

Hadsund-Egnens Ridecenter søger om en kommunegaranti til et lån på 2.500.000 kr. fra KommuneKredit, til køb af jord til sikring og udvikling af ridecentret og fastholdelse af muligheden for at dyrke ridesport i Hadsund.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller til Byrådet:

1. At punktet drøftes.

Sagsfremstilling

Hadsund Egnens Ridecenter, er startet i 1978 med det formål at drive et ridecenter med dertilhørende faciliteter til fremme af virksomheden inden for rammerne af folkeoplysningsloven (vedtægt §2). Hadsund Egnens Ridecenter driver ridecentret og udlejer faciliteter til Rideklubben Hadsund, som er en godkendt folkeoplysende forening i Mariagerfjord Kommune. Hadsund Egnens Ridecenter er en selvejende institution, som ledes af en bestyrelse på 5 personer, hvoraf 3 medlemmer udpeges af Byrådet og 2 medlemmer udpeges af ridecentrets brugere. Funktionsperioden for bestyrelsen er 4 år, som følger Byrådets valgperiode.

Hadsund Egnens Ridecenter har lejet jorden, af en privat lodsejer. Der foreligger i dag to lejekontrakter mellem ejeren af jorden samt Hadsund Egnens Ridecenter, hvor den ene (Lejekontrakt 1) dækker jorden under bygningerne samt én ridebane foran bygningerne. Den anden (Lejekontrakt 2 ) dækker folde, dressurbaner samt springbane. “Lejekontrakt 1”, den oprindelige lejekontrakt, er gældende fra 1976 til ultimo marts 2025. “Lejekontrakt 2”, en tillægskontrakt, er gældende fra 2005 til ultimo 2024. Lejekontrakterne er indgået med nu afdøde Annegitte Nielsen og varetages nu af dennes arvinger.

Bygningerne er opført samt ejes af Hadsund Egnens Ridecenter og jf. den oprindelige lejekontrakts §6 kan udlejer stille krav om fjernelse af bygninger samt baner mv, ved lejekontraktens ophør.

Grundet relativ kort tid til lejekontrakternes udløb, er der over det sidste år forhandlet med ejerne af jorden om nye aftaler og i den forbindelse er der opstået en mulighed for at købe jorden, da udlejer denne gang ikke er interesseret i en længerevarende lejekontrakt på op til 25 år. Hadsund Egnens Ridecenter finder det problematisk at indgå en kortvarig lejeaftale da det bremser udviklingspotentialet for ridecenteret samt rideklubben, som lejer faciliteterne. Det giver for stor usikkerhed for fremtiden, og gør det svært at investere i renovering og udvikling.

Rideklubben Hadsund, som har eksisteret og lejet faciliteterne siden december 2004 har de senere år investeret massivt i en nyanlagt springbane, hvilket kommunen har ydet økonomisk støtte til.

Klubben har i skrivende stund over 150 medlemmer og alt er optaget på deres elevhold, som kører alle ugens dage. For at sikre fremadrettet udvikling af tidssvarende faciliteter, har både Hadsund Egnens Ridecenter og Rideklubben Hadsund behov for sikkerhed for at ridecentret kan blive på sin nuværende placering.

Der ligger desuden flere vedligeholdelsesopgaver på bygningerne, som Ridecentret har udskudt, da man ikke vil investere i dette, før der er sikkerhed for, at man kan blive på stedet.

I samarbejde med Rideklubben Hadsund og ejerne af jorden, er der udvalgt et stykke jord, som er større end det, der er lejet på nuværende tidspunkt. Dette for at give mulighed for større og bedre folde, og for at sikre at ridecentret har mulighed for at vokse og udvikle sig i fremtiden. Ejer af jorden har fremsat en pris på baggrund af en ejendomsmæglers vurdering.

Hadsund Egnens Ridecenter har fået en anden ejendomsmægler til også at vurdere jorden, På baggrund af disse vurderinger har man forhandlet sig frem til en købspris på 275.000 kr. pr. hektar, og et samlet areal på ca. 9 hektar, hvilket giver en samlet pris på ca. 2.500.000 kr.

Arealet er endnu ikke præcist opmålt af landmåler, hvilket giver en lille unøjagtighed i arealets præcise størrelse.

Købet er betinget af:

1) at Hadsund Egnens Ridecenter kan få en kommunegaranti, således lånet kan hjemtages gennem KommuneKredit.

2) at der gives en dispensation fra Landbrugsstyrelsen om at det bliver en selvstændig ejendom uden beboelse. Denne dispensation søges af landmåleren, så snart der er afklaring på finansieringen.

Ejer af jorden er blevet oplyst om denne ansøgning, og at aftalen bliver offentliggjort i forbindelse med behandlingen af denne. Dette er de indforstået med.

Hadsund Egnens Ridecenter har pr 31/12-2022 469.500 kr. i egenkapital, men søger kommunen om garanti for et lån på den fulde købspris, så egenkapitalen kan benyttes til renovering af ridecentret efter købet.

Hadsund Egnens Ridecenter søger udelukkende om kommunegaranti til købsbeløbet, diverse omkostninger til købet (landmåler, advokat o.lign.) afholder af deres egenkapital.

Økonomi

Garantistillelse for lån til køb af jord indebærer ifølge lånebekendtgørelse (jf. bekendtgørelse 1580 a 17. december 2013), at kommunens låneramme begrænses – medmindre der foretages deponering af garantistillelsen på 2,5 mio. kr., Desuden er det et krav ved optagelse af kommuekreditlån, at lånet ydes med 100 pct. kommunal lånegaranti, ligesom lånet skal baseres på reglerne – herunder løbetid o.l – som fastsat i lånebekendtgørelsen.

Det er forbundet med risiko for kommunen, at stille 100 pct. garanti. Riskoen bør derfor ses i sammenhæng med driftsøkonomien, f.eks. i form af regnskaber og et driftsbudget indeholdende afdrag og finansieringsomkostninger ved fortsat drift.

Meddelelse af kommunegaranti vil som udgangspunkt – ud fra et lighedsprincip, betyde at kommunen fremover vil være forpligtiget til at yde kommunegaranti i lignende situationer – øge andre selvejende (kulturelle og sociale) institutioners tilskyndelse til at søge kommunegaranti.

Deponering – eller begrænsning af lånerammen – vil på den korte bane mindske den likvide beholdning, fordi deponerede midler ikke indgår i den lovfastsatte afgrænsning af likvide midler. En væsentlig stigning i antallet af kommunegarantier til kulturelle og sociale institutioner vil derfor sætte kommunens likvide midler under pres som følge af deponering.

Print Friendly, PDF & Email
- Annonce -

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

RELATEREDE ARTIKLER
- Annonce -

Seneste artikler