ForsideMariagerfjordGruskasser skal hjælpe lastbiler, der er kørt fast i vintervejret

Gruskasser skal hjælpe lastbiler, der er kørt fast i vintervejret

- Annonce -

Gruskasser skal hjælpe lastbiler, der er kørt fast i vintervejret

Når lastbiler sætter sig fast på vinterglatte frakørselsramper, kan det hurtigt skabe lange køer og forsinkelser. Nu genopliver Vejdirektoratet en tidligere løsning, der giver chaufførerne mulighed for at hjælpe sig selv – hurtigt og enkelt, fortæller de i en pressemeddelelse.

En fastkørt lastbil i vinterføre kan være nok til at lamme trafikken på en travl motorvejsrampe. Derfor prøver Vejdirektoratet som et forsøg denne vinter at stille grus til rådighed, så chaufførerne selv kan skaffe sig vejgreb og komme videre.

Som en del af forsøget er der opsat 41 orange gruskasser langs statsvejene på særligt udsatte frakørslesramper. Gruskasserne indeholder en blanding af grus og salt, der kan give bedre vejgreb, når chauffører selv spreder det under deres trækkende hjul.

Vejdirektoratet har placeret 41 orange gruskasser på særligt udsatte frakørsler. Foto: Vejdirektoratet

”Ofte kan små tiltag gøre en stor forskel. Muligheden for at smide grus på vejen på en vinterdag er et af vintertjenestens små tiltag, som jeg forventer vil gøre en forskel. Der er ingen, der ønsker at sidde fast på grund af glatte veje, og hvis det kan afhjælpes med en skovlfuld grus, så er det en god løsning på at holde hjulene i gang,” siger transportminister Thomas Danielsen.

Hjælp til selvhjælp

Forsøget er ikke nogen revolution for vinterbekæmpelsen, men det kan forhåbentlig virke som en håndsrækning til chauffører i pressede situationer, hvor ventetiden ellers vil kunne føre til lange kødannelser.

”Vi ser det som en enkel og praktisk løsning, der måske kan lette trafikken i vinterperioden. Samtidig er vi opmærksomme på, at tiltaget ikke løser alle udfordringer – men vi håber, det kan gøre en lille forskel og være en effektiv løsning i nogle situationer. Vi kører selvfølgelig stadig ud og rydder ramper. Tiltaget er udelukkende et supplement til den normale snerydning,” siger Tania Udengaard Sørensen, der er afdelingsleder i Vejdirektoratet.

Vejdirektoratet vil evaluere på forsøget efter vinterperioden, hvor erfaringerne fra chauffører og vintertjenesten vil blive samlet op. Hvis erfaringen viser, at gruskasserne bliver flittigt brugt, kan der opsættes flere næste vinter.

Øvrige tiltag

Blandt øvrige tiltag har Vejdirektoratet klargjort en række specialplove med stålskær – såkaldte udkasterplove, der i folkemunde også kaldes ”trompetplove”. Disse er placeret på strategiske udvalgte steder og kan flyttes efter behov. De er særligt velegnet til at fjerne fastkørt is og sne og kan samtidig fjerne større mængder af sne fra vejbanen.

Derudover er der nu dedikeret saltspredere, som udelukkende anvendes til at køre med en blanding af salt og grus. Særligt i perioder med længerevarende hård frost, hvor salt har begrænset virkning, er dette et effektivt tiltag til at forbedre vejgrebet på udsatte ramper og vejstigninger.

Endelig har Vejdirektoratet etableret et samarbejde med DTL-Selvkørernetværk, hvor vognmænd har mulighed for at ringe ind til Vejdirektoratets Driftscentral direkte og rapportere om manglende snerydning, glatføre og andre udfordringer.

Print Friendly, PDF & Email
- Annonce -
RELATEREDE ARTIKLER
- Annonce -

Seneste artikler