Her er lastbilerne, der skal undersøge undergrunden ved Hobro
Planlægningen af det seismiske program i Project Greenstore, der begynder til efteråret, er i fuld gang. I takt med at de mange lodsejere giver samtykke til, at dele af undersøgelsen kan finde sted på deres grund, bliver ruterne tilpasset lokale forhold, så natur, bygninger, dyr og mennesker bliver generet mindst muligt.
Det er det franske firma S3 Smart Seismic Solutions, der skal stå for dataindsamlingen i det 500 km² store område mellem Randers og Hobro. S3 er førende inden for avancerede geologiske undersøgelser og har stor erfaring fra hele Europa – også Danmark. Tidligere i år gennemførte de en lignende undersøgelse ved Rødby på Lolland med stor succes, og de tager både deres erfaringer og lastbiler derfra med til Greenstore-området.

Selvom undersøgelsen først går i gang omkring 1. oktober, er det planen, at S3 Smart Seismic Solutions kommer til området med en enkelt vibrationslastbil allerede til sommer.
“Så vil vi invitere til en slags åbent hus-arrangement, hvor alle interesserede kan opleve teknologien på nært hold. Og det gentager vi til efteråret, når alle biler og det øvrige udstyr er ankommet,” siger Regitze Reeh, kommunikationschef i Harbour Energy, der sammen med INEOS Energy og statens undergrundsselskab, Nordsøfonden, udgør Project Greenstore.
Lette vibrationer, når bilerne er i aktion
Når lastbilerne er i aktion, vil man, hvis man står tæt på dem, kunne mærke lette rystelser under fødderne. Vibrationerne går ned i jorden og ikke ud til siderne, så bygninger og huse kommer ikke til at lide overlast. Bilerne holder afstand til huse og kommer aldrig ind i private villahaver. Kører lastbilerne forbi gamle eller fredede bygninger, vil afstanden for en sikkerheds skyld blive øget, og der vil blive lagt målere ud for at sikre, at vibrationerne holder sig under de tilladte grænseværdier.
Lagring af CO₂ skal opfylde klimamål
Baggrunden for undersøgelserne er, at det store område mellem Randers og Hobro er udpeget af statens geologer som et område, hvor der på sigt kunne etableres et CO₂-lager.
“Det er vigtigt at understrege, at der ikke er truffet beslutning om et lager endnu. Det, vi er i gang med nu, er at undersøge, om geologien langt nede i jorden vil egne sig. Først om ca. tre år, når alle undersøgelser er gennemført og analyseret, vil vi tage stilling til, om vi skal tage næste skridt og ansøge om tilladelse til at etablere et egentligt lager,” siger Regitze Reeh.
Geologisk lagring af CO₂, hvor CO₂ placeres i undergrunden ca. 2.500 meter under jordens overflade, kan være en del af svaret på, hvordan Danmark kan nå sine ambitiøse klimamål. Derfor indgår det også som en vigtig brik i klimaloven, der blev vedtaget af et bredt politisk flertal i 2020.
“CO₂ i små koncentrationer er godt for planter, mennesker og dyr, men for meget CO₂ i atmosfæren er skadeligt for os og vores klima. Danmark har en ambition om allerede i 2050 at udlede 110 procent mindre CO₂ end i 1990, og derfor er permanent lagring et vigtigt redskab som supplement til vedvarende energi og andre grønne initiativer,” siger Regitze Reeh.
FAQ om de seismiske undersøgelser
I løbet af efteråret stiller S3 Smart Seismic Solutions med fire lastbiler, som vil køre én ad gangen i forskellige dele af området. Ruterne går fra øst mod vest i det 500 km² store område. Undersøgelsen kommer til at tage ca. 2,5 måned.
Når vibrationslastbilen stopper, sænker den en plade ned på jorden, som sender lydbølger dybt ned i undergrunden i 30-40 sekunder ad gangen. Derefter kører lastbilen 40 meter videre, hvor samme proces gentager sig. Lastbilerne kører med ca. 20 km i timen.
De lavfrekvente vibrationer bliver sendt ned i jorden som trykbølger og rammer de dybe geologiske lag, hvorefter de reflekteres tilbage. Her opfanger små geofoner signalerne, som omdannes til billeder, der giver et detaljeret, tredimensionelt billede af undergrundens geologiske lag.
Vibrationslastbilerne vejer hver ca. 30 tons og er omkring 10 meter lange.
I slutningen af september begynder S3 at lægge ca. 160.000 trådløse geofoner ud, der skal opfange bevægelserne i undergrunden. Geofonerne bliver udlagt til fods og kommer til at ligge med 20 meters mellemrum i nord-sydgående linjer med 160 meter imellem. Når undersøgelserne er færdiggjort, indsamler S3 alle geofoner.