Hvad skal der ske med den kollektive transport?
Af Jens-Henrik Kirk, Møllebakken 21, 9550 Mariager, Medlem af udvalget for Regionaludvikling og Innovation, 2. Viceborgmester Mariagerfjord
Den kollektive transport, som vi kender den, er under massivt pres. Stigende lønudgifter og operatørudgifter har ramt Nordjyllands Trafikselskab (NT), og regningen sendes videre til ejerne af NT – de Nordjyske kommuner og Regionen. Her er økonomien under stort pres alle steder, og det er svært at få enderne til at hænge sammen.
Normalt kompenserer Regeringen for løn og prisreguleringer – netop for at sikre, at vi kan tilbyde kollektiv transport i hele Danmark. Nu står det sløjt til med kompensationen fra de stigende udgifter. Regeringen holder på ingen måder hånden under regionerne for de stigende udgifter, og selvom billetpriserne skal stige med 10%, rækker det langt fra. For billetindtægter udgør kun 30% af NT’s indtægter. Det vil med stor sandsynlighed betyde markante indhug i den offentlige transport, vi kender i dag. Ansvaret for dette ligger hos Regeringen – man kender til udfordringerne, og der er holdt utallige møder, men Regionerne er spist af med håndøre. Senest lød det flot, at regeringen ville give yderligere 350 millioner til Regionerne, der er står foran besparelser på 2,5 milliarder samlet. For at gøre budgetlægningen nemmere! Netop hjemvendt fra Budgetseminar i Regionen, kan jeg sige, at det bestemt ikke er lykkedes. Garvede politikere fortæller, at de aldrig har oplevet så svære budgetprioriteringer.
De fleste ved, at en lukket busrute aldrig kommer igen. Passagererne finder andre muligheder, køber måske en bil eller en elcykel eller flytter fra land til by. Corona var hård ved den offentlige transport, og i dag mangler man ca. 9% af passagerne for at være på niveauet før corona. Spørgsmålet er, om vi i Nordjylland nogensinde kommer tilbage på det niveau.
En stor del af Nordjylland er landdistrikter – her skal man kigge langt efter bussen. Måske kommer den på hverdage nogle få gange, men i weekender og aftener er det ikke muligt at komme til arbejde, kulturtilbud og familiebesøg.
Jeg mener, vi skal til at kigge markant anderledes og nytænkende på den kollektive transport. Med Klima- og Miljøudvalget i Regionen var vi i foråret på studietur i Oslo og omegn. Der hørte vi om en norsk kommune, hvor man har valgt at stille kommunens leasede biler til rådighed for borgerne, når bilerne ikke bruges af kommunen. Ofte efter kl. 15 og i weekenderne. Som borger kan man med en app låse en af leasingbilerne op, betale pr. km, man kører, og aflevere bilen igen efter brug. Bilerne er bredt fordelt i lokalsamfundet. Ved skader er det et mellemværende mellem lejer og leasingselskab. Kommunen får også en gevinst. Udgiften til de leasede biler deles nu af flere. Så kære NT, kunne dette ikke være en vej at arbejde videre med for mobiliteten i Nordjylland?
Og er det ikke på tide, at man kan få fradrag for kørsel på elcykel til arbejde? Det er godt både for miljøet og sundheden. Og kan man lave ordninger, der i højere grad tilgodeser bilister, der tager passagerer med i deres bil?
Vi skal op med nye løsninger, hvis nordjyder stadig skal have en fornuftig mobilitet. Og kære Regering – det er fint at hæve kørselsfradraget i ydrekommunerne, men vi har stadig en gruppe borgere, der ikke har bil og kørekort. Dem må vi ikke glemme.
Vi politikere må tage ansvar og være hurtige til at håndtere udfordringerne med færre passagerer og få afgange i landdistrikterne samt i forhold til at få en mere økonomisk bæredygtig kollektiv transport i Danmark. Forsætter vi ud ad den vej, vi er på nu, bliver kassen hurtig tom.
LÆS OGSÅ: Gryde med olie skyld i brand
Er det pludselig blevet Konservativ politik at en kommune skal konkurrere med private virksomheder?
Den model vil da om nogen gå i bedende på biludlejning og leasing.
Men det er måske bare for igen igen at være populistisk uden at ville noget alligevel?
Godt forslag fra Jens- Henrik Kirk. Ros til ham. Løse et problem for mange ældre i udkantsområderne.