ForsideNordjyllandKlarere kommunikation og øget fokus på at nedbringe ventetider i den nordjyske...

Klarere kommunikation og øget fokus på at nedbringe ventetider i den nordjyske børne- og ungdomspsykiatri

- Annonce -

Klarere kommunikation og øget fokus på at nedbringe ventetider i den nordjyske børne- og ungdomspsykiatri

Psykiatrien i Region Nordjylland iværksætter nye tiltag, der skal skabe klarhed om den seneste tids forvirring om ventetider i Børne- og Ungdomspsykiatrien. En gennemgang og justering af indkaldelsesbreve, nem indgang til vejledning via hjemmesiden og et styrket fokus på at nedbringe de lange ventetider for de berørte familier, oplyser de i en pressemeddelelse.

Beklageligt at uklarhed har skabt utryghed

Region Nordjylland har i kølvandet på forvirring om ventetider i Børne- og Ungdomspsykiatrien taget initiativ til en række konkrete handlinger, der skal skabe større gennemsigtighed og sikre mere realistisk og forståelig information til patienter og pårørende.

Baggrunden er et møde 6. maj i regionens Psykiatri- og Socialudvalg, hvor der opstod usikkerhed om forskellen på de oplyste 173 ugers forventet ventetid for ikke-akutte patienter og den erfarede gennemsnitlige ventetid på 173 dage.

– Det er dybt beklageligt, at der har været uklarhed om ventetiderne i Børne- og Ungdomspsykiatrien. Det skaber utryghed hos de familier, som i forvejen står i en sårbar situation. Det ansvar påhviler os, og vi tager det alvorligt, siger psykiatridirektør Jan Mainz.

Information om ventetider skal skærpes

Nu slår Psykiatrien fast, hvad tallene dækker over – og hvad der skal gøres for at forbedre situationen.

Den forventede ventetid, som indberettes til Venteinfo.dk, viser hvor lang tid en ikke-akut patient – fx med mistanke om ADHD – kan forvente at vente på første samtale. Den opgøres i uger for den næste ledige tid og var i marts opgjort til 173 uger for ADHD. Den oplysning er regionerne ifølge Sundhedsdatastyrelsen forpligtet til at oplyse for at vejlede patienterne, hvis de skal vælge behandlingssted via det frie sygehusvalg.

Den erfarede ventetid viser derimod den faktiske tid, patienter i gennemsnit har ventet – akutte såvel som ikke-akutte. I 1. kvartal 2025 blev det opgjort til 173 dage. Tallene dækker over stor variation afhængig af alvorligheden af henvisningen – med andre ord har nogen ventet i få dage, mens andre har ventet i langt over 173 dage.

– Vi anerkender, at forskellen på de to typer ventetid kan virke forvirrende. Det er vores ansvar at kommunikere klart, så både patienter og pårørende forstår, hvad de kan forvente. Derfor vil vi nu skærpe vores kommunikation og praksis, udtaler Jan Mainz.

Konkrete initiativer til genopretning

For at skabe forbedringer og sikre større sammenhæng i kommunikationen sætter Region Nordjylland nu følgende initiativer i værk:

·         Gennemgang og justering af indkaldelsesbreve: Psykiatrien vil forbedre og præcisere kommunikationen om ventetider i indkaldelsesbrevene til patienter. Brevenes formuleringer om ventetider tilpasses, så de afspejler mere præcist, hvad patienter kan forvente.

·         Gennemsigtighed om vejledning: Psykiatrien vil sikre, at det på regionens hjemmeside tydeligt fremgår, hvor der kan indhentes vejledning om ventetider og de breve patienterne modtager.

·         Etablering af Task Force: Regionen sætter ressourcer af til en task force, der skal støtte Psykiatrien til hurtigt at gennemføre initiativerne om indkaldelsesbreve og patientvejledning på hjemmesider.

·         Fokus på genopretning: Fortsat og styrket fokus fra Psykiatrien på at nedbringe de lange ventetider i den nordjyske børne- og ungdomspsykiatri.

- Annonce -
RELATEREDE ARTIKLER
- Annonce -

Seneste artikler