ForsideMariagerfjordLokalplejehjem på dagsordenen: Sundhed og Omsorgsudvalget orienteres om ny mulighed

Lokalplejehjem på dagsordenen: Sundhed og Omsorgsudvalget orienteres om ny mulighed

- Annonce -

Lokalplejehjem på dagsordenen: Sundhed og Omsorgsudvalget orienteres om ny mulighed

Mulighed for at etablere lokalplejehjem er på dagsordenen når Udvalget for Sundhed og Omsorg i Mariagerfjord Kommune holder møde den 11. marts 2025.

Som følge af ny lovgivning der skal udmønte ældrereformen gives kommunerne mulighed for at etablere lokalplejehjem. Med denne sag orienteres om, hvad etablering af lokalplejehjem indebærer af kommunale forpligtelser samt hvilke potentialer og opmærksomhedspunkter, der er nødvendige at overveje ved en eventuel etablering af lokalplejehjem. Desuden skitseres et overblik over midler til implementeringsstøtte til etablering af lokalplejehjem, som partierne bag ældrereformen har afsat i perioden 2025-2027.

Det følger af lovgivningen, at det er byrådet, der skal tage stilling til om der ønskes etableret lokalplejehjem.

Indstilling: Direktøren for Social, Sundhed og Omsorg indstiller til Byrådet: At der for nuværende ikke arbejdes videre med muligheden for at etablere lokalplejehjem i Mariagerfjord Kommune i løbet af 2025.

    Sagsfremstilling
    Som en del af udmøntningen af ældrereformen vedtog Folketinget den 19. december 2024 loven om lokalplejehjem, som trådte i kraft den 1. januar 2025. Denne lov giver Byrådet mulighed for at etablere lokalplejehjem. Ifølge reformen og den ny lov er intentionen med lokalplejehjem, at skabe plejehjem med større lokal frihed og ansvar samt øget inddragelse af det omkringliggende samfund.

    Overordnet giver lov om lokalplejehjem nye muligheder for byrådet der blandt andet vedrører:

    • Etablering af kommunale aktieselskaber: Byrådet kan oprette et eller flere kommunale aktieselskaber, der skal drive lokalplejehjem. Disse selskaber kan alene ejes af kommunen eller i samarbejde med andre kommuner.
    • Salg af tilkøbsydelser: De kommunale aktieselskaber får mulighed for at tilbyde beboerne tilkøbsydelser på markedsvilkår. Dette kan inkludere ekstra rengøring, mad til pårørende eller fejring af mærkedage. Det er dog vigtigt, at disse ydelser ikke virker konkurrenceforvridende.
    • Lokal forankring og samarbejde: Lokalplejehjemmene skal drives med fokus på lokal frihed og ansvar, hvilket åbner op for tættere samarbejde med lokale aktører og øget inddragelse af det omkringliggende samfund.

    Kommunale forpligtelser forbundet med at etablere og drive et lokalplejehjem 

    Kommunen skal ved etablering af et lokalplejehjem stifte et aktieselskab. Det kan kommunen vælge at gøre alene eller sammen med en eller flere andre kommuner. Kommunen vil derfor være ”stifter”, hvilket betyder, at kommunen blandt andet skal:

    • Udarbejde et stiftelsesdokument
    • Fastsætte vedtægter for lokalplejehjemmet
    • Indskyde en selskabskapital på mindst 400.000 kr. i enten kontanter eller værdier
    • Afholde en generalforsamling, hvor der vælges en bestyrelse, som skal sammensættes som fastsat i lokalplejehjemsbekendtgørelsens § 2 
      (1 medlem af bestyrelsen, der repræsenterer den kommunale ejer, 3 medlemmer fra lokalområdet eller det lokale erhvervsliv og 1 medlem, der vælges blandt medarbejderne på lokalplejehjemmet, såfremt de ønsker en medarbejderrepræsentant i bestyrelsen)
    • Afholde generalforsamling mindst en gang årligt
    • Lokalplejehjem skal drives i bygninger, som ejes af enten en almen boligorganisation, en selvejende almen ældreboliginstitution eller af kommunen. De enkelte beboere anvises lejebolig af kommunen efter kriterierne for anvisning til almen ældrebolig. Aktieselskabet lejer servicearealer af ejeren (erhvervslejemål som ikke må være tidsbegrænset) 

    Drift og økonomi – herunder økonomisk tilsyn

    Kommunen kan efter aftale med bestyrelsen udføre en række administrative opgaver for lokalplejehjemmet mod betaling. Det vil kunne omhandle følgende opgaver:

    • Drift af IT-systemer
    • Bogholderi
    • Lønadministration
    • Forbrugerafregning og fakturering
    • Statistik
    • Administrativ og juridisk bistand vedrørende personalemæssige forhold

    Bestyrelsen vil være umiddelbart ansvarlig for den daglige drift og økonomi, men kommunen vil som ejer have det overordnede ansvar for begge dele. Kommunen er forpligtet til at handle økonomisk forsvarligt – også når opgaverne løses gennem et aktieselskab.

    Gennem generalforsamlingen og gennem tilsynet vil kommunalbestyrelsen få indblik i de økonomiske og retlige forhold i aktieselskabet.

    I tilfælde af, at der opstår underskud i aktieselskabets / lokalplejehjemmets skattepligtige indkomst kan et underskud (inden for visse grænser) fradrages i indtægten i de kommende år ifølge selskabsskattelovens § 12. Hvis underskuddet truer fortsat uændret drift, må kommunen som ejer og tilsynsførende tage stilling til, hvad der skal iværksættes. Det kan blandt andet føre til følgende handlinger:

    • Ændre i bestyrelsens sammensætning
    • Pålægge bestyrelsen bestemte opgaver, fx besparelser eller øget indtjening gennem tilkøbsydelser
    • Tilføre yderligere kapital
    • Opløse selskabet og dermed nedlægge lokalplejehjemmet

    Tilsyn med lokalplejehjem

    Det kommunale tilsyn efter lovens § 11 er et legalitets-tilsyn. Det vil sige, at tilsynet skal påse, om selskabet varetager sine opgaver inden for rammerne af lovgivningen. Det er samtidig en afgrænsning i forhold til, hvad tilsynet ikke har hjemmel til at påse – en afgrænsning, som i nogle tilfælde nok kan være vanskelig at definere nøje. Tilsynet vil blandt andet skulle påse:

    • At der ikke sælges ydelser, som beboerne er berettiget til efter ældre- eller serviceloven (se LF Alm. Bem. 2.3.2)
    • At prisen på tilkøbsydelse svarer til markedsprisen
    • At selskabets indkøb sker i overensstemmelse med udbudsloven
    • At selskabet overholder reglerne i de lovgivninger, der gælder for driften, herunder i ældreloven, serviceloven og lokalplejehjemsloven.
    • At selskabet overholder forvaltningsretlige grundsætninger

    Tilsynet har pligt til at reagere på henvendelser / oplysninger om mulige ulovlige forhold på lokalplejehjem. Tilsynet vil også skulle holde kommunalbestyrelsen tilstrækkeligt informeret om driften af lokalplejehjem til, at kommunalbestyrelsen kan løfte sit overordnede ansvar for den måde, selskaber leverer ydelser efter ælde- og serviceloven på.

    Andre tilsyn

    Ældretilsynet fører fra 1. juli 2025 et ældrefagligt og plejefagligt tilsyn, således som dette er defineret i ældretilsynsloven.
    Ankestyrelsen vil – som kommunal tilsynsmyndighed – kunne føre tilsyn med, om kommunens tilsyn med lokalplejehjem er inden for rammerne af vores pligter.
    Erhvervsstyrelsen fører efter selskabslovens §23a, stk. 1 kontrol med overholdelsen af selskabsloven og regler fastsat i medfør heraf, herunder registreringspligtige oplysninger og selskabsdokumenter, der kræves i henhold til denne lov. Erhvervsstyrelsen fører en vis kontrol med at indsendte årsregnskaber er i overensstemmelse med årsregnskabsloven.

    Sammenfattende om potentialer og opmærksomhedspunkter ved at etablere lokalplejehjem

    Potentialer ved etablering af lokalplejehjem

    • Det giver beboerne mulighed for at tilkøbe ydelser fra plejehjemmet, som ligger ud over, hvad de har ret til ved bevilling efter ældre- eller serviceloven, hvilket giver beboerne mulighed for større frihed alt efter økonomisk formåen
    • Det giver mulighed for at fremme samspil med lokal- og civilsamfund ud fra, at Bestyrelsen vil skulle bestå af et flertal (3) medlemmer fra lokalområdet.
    • Kommunen vil kunne oppebære / få udbetalt et eventuelt driftsoverskud.
    • Der kan være tale om attraktive arbejdspladser, som kan tiltrække tilflyttere til kommunen, hvilket understøtter Byrådets vision om bosætning og tilhørende bosætningsstrategi

    Opmærksomhedspunkter ved etablering af lokalplejehjem

    • Der kan opstå behov for at tilføre yderligere kapital ved fx underskud på driftsbudgettet [rigtig formulering?] eller ønsker om investeringer, som ikke kan finansieres af driftsoverskud
    • Risiko for, at kapitalen tabes ved konkurs af et lokalplejehjem
    • Kommunalbestyrelsen beholder det overordnede ansvar for den pleje og omsorg, som leveres af lokalplejehjem, hvilket kan være problematisk set i forhold til, at det kommunale tilsyn er afgrænset til et legalitetstilsyn
    • Hvis bestyrelsen / ledelsen svigter, vil kommunen kunne bebrejdes for fejl ved valg af bestyrelse på generalforsamling eller ved mangelfuldt tilsyn, herunder opfølgning på henvendelser / oplysninger om mulige ulovlige forhold på lokalplejehjem.
    • Tilsynsopgaven forekommer desuden kompleks og ressourcetung med deraf følgende risiko for fejl
    • Der vil måske kunne ske ”dræn” af personale, som vil være efterspurgt på kommunale plejecentre

    Som beskrevet ovenfor er muligheden for etablering af lokalplejehjem endnu meget ny, hvorfor der af naturlige grunde ikke er nogen kommuner, der har gjort sig erfaringer med denne organiseringsform. Lokalplejehjem udgør som bekendt blot et element i en samlet reform med mange elementer og forandringer af ældreområdet.

    Det er administrationen anbefaling, at vi i Mariagerfjord Kommune fokuserer på implementering af reformens mange andre elementer, og dermed for nuværende ikke vælger at etablere lokalplejehjem. Dette vil også give mulighed for at lade sig inspirere af eventuelle erfaringer fra andre kommuner.

    En afledt konsekvens vil være, at Mariagerfjord Kommune ikke ansøger om andel i den implementeringsstøtte til kommuner, der er afsat til etablering af lokalplejehjem i 2025. Puljen kan søges igen i 2026 og 2027.

    Beslutning om etablering af lokalplejehjem skal træffes af Byrådet, da det ligger uden for udvalgets kompetenceområde. En beslutning om etablering af lokalplejehjem gennem oprettelse af et aktieselskab, herunder blandt andet indskydelse af stiftelseskapital, fastsættelse af vedtægter og udpegning af en bestyrelse, kan ikke omfattes af begrebet ”umiddelbar forvaltning”, som i henhold til kommunestyrelseslovens § 21, stk. 1 og § 15 i Mariagerfjord Kommunes styrelsesvedtægt er det, som udvalget har kompetence til at varetage.

    Økonomi
    I perioden 2025-2027 har partierne bag ældrereformen afsat ca. 120 mio. kr. til implementeringsstøtte i forbindelsen med etablering af lokalplejehjem. Der er heraf afsat 103 mio. kr. i 2025-2027 til en pulje til kommuners etablering af lokalplejehjem til at afhjælpe midlertidige administrative etableringsudgifter. Puljen åbner første gang til marts 2025. 

    KL har fået 10 mio. kroner til et rejsehold, som skal understøtte kommunerne med vejledning, netværk og juridisk sparring. Tre mio. kroner er afsat til at yde vejledning og kompetenceudvikling for medlemmer af lokalplejehjemsbestyrelser.  

    I 2025 er der desuden afsat 4 mio. kroner til at indhente juridisk bistand til udarbejdelse af vejledende materiale i forbindelse med omlægningen til/etableringen af lokalplejehjem. 

    - Annonce -

    EFTERLAD ET SVAR

    Indtast venligst din kommentar!
    Indtast venligst dit navn her

    RELATEREDE ARTIKLER
    - Annonce -

    Seneste artikler