ForsideHobroMariagerfjord Kommune reviderer strategi for Uddannelsesby Hobro

Mariagerfjord Kommune reviderer strategi for Uddannelsesby Hobro

- Annonce -

Mariagerfjord Kommune reviderer strategi for Uddannelsesby Hobro

Revideret Strategi for Uddannelsesby Hobro er på dagsordenen når Udvalget for Arbejdsmarked og Udannelse i Mariagerfjord Kommune holder møde den 2. juni 2025.

Udvalget for Arbejdsmarked og Uddannelse og Økonomiudvalget vedtog på møde hhv. 9. og 22.  januar 2025 en procesplan for revidering af Strategi for Uddannelsesby Hobro. Revideringen blev igangsat på baggrund af Byrådets beslutning om at sikre sammenhæng mellem gældende strategier og Byrådets vision. Med udgangspunkt i input fra direktionen, elever og studerende i kommunen, forældre til unge samt relevante samarbejdspartnere er der nu udarbejdet et udkast til en revideret strategi.

Formålet med denne sag er at præsentere udkastet til den reviderede strategi for Uddannelsesby Hobro og skabe mulighed for, at fagudvalgene kan drøfte strategiens indhold og retning samt komme med eventuelle afsluttende input, der kan kvalificere det endelige strategiforslag. På baggrund af en gennemført undersøgelse om unges uddannelsesvalg og fritidsliv er der udarbejdet en rapport, som er vedlagt sagen.

Den endelige strategi forventes politisk behandlet med henblik på godkendelse i Udvalget for Arbejdsmarked og Uddannelse 14. august 2025, i Økonomiudvalget 20. august 2025 og afslutningsvist i Byrådet 28. august 2025.

Indstilling: Direktøren for Børn, Uddannelse og Arbejdsmarked indstiller til udvalgene: At drøfte og kommentere udkastet til den reviderede strategi.

    Inddragelse
    Den reviderede strategi bygger videre på grundlaget fra Strategi for Hobro som attraktiv uddannelsesby fra 2021, men er blevet kvalificeret gennem en omfattende inddragelsesproces. Elever, studerende og forældre til unge i Mariagerfjord har deltaget gennem spørgeskemaundersøgelser, fokusgrupper og en mikromåling på sociale medier.

    Derudover er strategien drøftet og bearbejdet i Partnerskabet for Uddannelsesby Hobro, og den har været til drøftelse i direktionen hos Mariagerfjord Kommune, ved Ungdomsrådet, Ungekulturpiloten, elevrådene på kommunens udskolingsskoler samt de lokale uddannelsesinstitutioners elevråd. 

    Sagsfremstilling
    Revideringen har haft til formål at justere og målrette strategien, og samtidig har det været vigtigt at sikre en stærk kobling til elevernes og de studerendes faktiske oplevelser og behov, hvorfor den reviderede strategi i høj grad afspejler deres input. Uddannelseslandskabet er i disse år under hastige forandringer, både i forhold til den nye reform på uddannelsesområdet og den demografiske udvikling med færre ungdomsårgange. Dette stiller krav til, at vi sikrer fleksible indsatser, som kan tilpasses nye behov, udfordringer og muligheder.

    Den reviderede strategi har fået en tydeligere profil, hvor fokus især er rettet mod at skabe attraktive og varierede uddannelsesudbud og -miljøer, der matcher både elevernes og de studerendes forventninger samt erhvervslivets behov. Der er lagt vægt på, at strategien skal understøtte gode og sammenhængende overgange – fra grundskole til ungdomsuddannelse og videre til erhvervsliv og videregående uddannelser. Det reviderede udkast introducerer tre nye pejlemærker, som både afspejler elevernes og de studerendes input samt en ambition om at styrke Mariagerfjord som et sted, hvor det både er attraktivt at tage en uddannelse og leve et godt ungdomsliv. De tre pejlemærker er:

    1. Uddannelse for alle og gode overgange
    2. Trivsel og meningsfulde fællesskaber
    3. Byrum og forbindelser

    Sammenhæng og afgrænsning
    Strategien spiller tæt sammen med Børne- og ungepolitikken samt Erhvervspolitikken og Kultur-, Fritids- og Idrætspolitikken. Hvor disse sætter de overordnede rammer for arbejdet med børn og unge, og hvordan vi skaber gode rammer for det lokale erhvervsliv samt sunde og aktive fællesskaber, retter strategi for Uddannelsesby Hobro blikket skarpt mod at skabe attraktive uddannelsesmuligheder og -miljøer, høj trivsel blandt elever og studerende og sikre gode overgange – alt sammen til gavn for den enkelte men også for virksomhedernes rekruttering og kommunens bosætning.

    Det betyder også, at målgruppen for strategien er personer, som er aktive i skole- og uddannelsessystemet. Målgruppen, der står uden for uddannelsessystemet, adresseres i stedet gennem Ungestrategien, og på den måde er det sikret, at de to strategier supplerer hinanden uden unødige overlap. I takt med at reformerne på beskæftigelses-, uddannelses- og skoleområdet bliver implementeret vil Ungestrategien også blive revideret, og i den forbindelse vil Ungestrategiens målgruppe samtidig blive præciseret. 

    Formidling til unge og andre målgrupper
    Strategien er udarbejdet med afsæt i en bred inddragelse af elever og studerende; både gennem undersøgelsen af unges uddannelsesvalg og fritidsliv samt gennem dialog og drøftelser i elevråd, Ungdomsrådet og med andre aktører.

    En gennemgående tilbagemelding har været, at strategiens indhold opleves som relevant og vigtigt, men at strategiens form, særligt sproget, længden og kompleksiteten, gør, at den ikke fremstår tilgængelig for unge og derfor risikerer indholdet ikke at nå ud til dem, det hele handler om.

    Flere har derfor efterspurgt en alternativ formidling af stratgien, og på den baggrund vil der i forlængelse af den politiske vedtagelse blive udarbejdet en mere ungevenlig formidling af strategien. Formen er endnu ikke fastlagt, men formålet er at sikre, at strategien ikke blot bliver et politisk dokument, men også et værktøj, som unge kan spejle sig i og bruge. Ungdomsrådet og øvrige relevante aktører vil blive inviteret til at bidrage til udviklingen af formidlingen, så den bliver relevant og vedkommende for unge.

    Bilag
    Strategi for Uddannelsesby Hobro.
    Uddannelsesvalg og fritid 2025

    - Annonce -

    EFTERLAD ET SVAR

    Indtast venligst din kommentar!
    Indtast venligst dit navn her

    RELATEREDE ARTIKLER
    - Annonce -

    Seneste artikler