JOBANNONCE: Mariagerfjord Kommune søger 3 mestringsvejledere der er skarpe til at arbejde ressourcefokuseret
Hvem er vi?
Social Støtte består af 3 afdelinger (Rusmiddelcenter, Lettere Adgang og Mestringsvejledningen). De 3 ledige stillinger er i afdelingen for Mestringsvejledning.
Social Støtte er et fagligt stolt område, der dækker flere specialer – støtte til borgere med forskellige ressourcer og udfordringer i form af psykiatri, rusmiddelproblematikker, kognitive udfordringer, autismespektrum forstyrrelse/adhd, senhjerneskade og borgere i hjemløshed.
Vores opgave er i samarbejde med borgeren at skabe muligheder for, at den enkelte kan bruge og udvikle sine ressourcer hen imod så selvstændigt et liv som muligt og opnå øget livskvalitet.
Noget af det vi er optaget af er at styrke sammenhængskraften mellem de 3 afdelinger, og at udvikle og booste en recovery orienteret tilgang. Vi ønsker, at styrke og forfine den indsats vi yder og samarbejder med borgere om. Bl.a. skal vi i perioden 2024 -2026 arbejde målrettet med at udvikle og implementere praksis omkring recovery orienteret rehabilitering på handicapområdet sammen med Social- og Boligstyrelsen.
Mestringsvejledningen
Afdelingen består aktuelt af flere speciale teams (psykiatri, autisme/adhd, senhjerneskade og andre kognitive udfordringer), og afdelingen har 29 mestringsvejledere og 1 afdelingsleder. Opgaver løses pt. i speciale teams – men vi ser behov for at kunne kombinere viden fra de enkelte specialer og gå på tværs for at tilbyde borgere den rette faglighed i støtten.
Som mestringsvejleder skal du kunne vejlede, rådgive og støtte borgere fra 18 år og opefter. Din fornemmeste opgave er at understøtte borgerens mestringsevne, så du ikke er nødvendig i borgerens liv på sigt.
I afdelingen leverer vi alt fra korte intensive forløb, længerevarende forløb til indsatser af botilbudslignende karakter, og man vil som mestringsvejleder i flere borgerforløb løse opgaven sammen med kollegaer. Ligesom alle indgår i vagtplan aften og weekend på skift.
Arbejdet som mestringsvejleder foregår med udgangspunkt i borgerens ressourcer og det forventes at du kan spotte dette små som store. Det forventes ligeledes, at du kan yde vejledning og støtte både digitalt, i lokaler rundt omkring i kommunen for de borgere som generelt er mobile og kommer rundt i anden sammenhæng – men også i borgerens hjem.
Flere af de borgere vi samarbejder med har også kontakt med andre instanser hvorfor samarbejde og helhedsorientering er afgørende for at lykkedes med vores indsats.
I afdelingen er vi pt optaget af at udvikle vores dokumentationspraksis og implementere trivselsprofiler og risikovurderinger. Derudover skal vi i gang med at udvikle vores digitale kompetencer, så vi kan levere pædagogisk støtte digitalt.
Hvad tilbyder vi?
- Kollegaer der er kendte for høj faglighed, humor, engagement og forskellighed.
- Stor fleksibilitet som selvtilrettelæggende af din egen arbejdsdag.
- Supervision
- En arbejdsplads i udvikling med mulighed for indflydelse og frihed under ansvar.
- En arbejdsplads hvor vi uddanner SSA elever – og har en ambition om også at være uddannelsessted for andre faggrupper.
- Teammøder med sparring, opgavefordeling, information og ledelsesdeltagelse
- Et kollegialt fællesskab med en uformel tone og plads til både forskellighed og humor.
- En arbejdsplads der er optaget af, at ”vi er hinandens arbejdsmiljø”, og alle har et ansvar
- En arbejdsplads hvor vi er hinandens forudsætninger og løfter i flok
- Mentor og intro program
Vi søger og forventer en kollega der
- Har relevant social – eller sundhedsfaglig uddannelse.
- Har erfaring med at arbejde recovery orienteret eller har stor interesse heri
- Har digitale kompetencer og ønsker at indgå i at udvikle pædagogisk støtte i den retning
- Selvstændigt kan prioriterer i borgerbesøg ved udefra komne ændringer ud fra de givne rammer
- Har erfaring og lyst til at samarbejde med borgere med komplekse problemstillinger
- Mestrer dokumentationsarbejdet – gerne sammen med borgere. Vi arbejder i Nexus
- Kan både arbejde ”alene i marken”, hvor der kræves selvstændige vurderinger og beslutninger – men også formår at indgå i fælles opgaveløsning, hvor vurderinger skal tages ud fra fælles beslutninger om opgaveløsningen
- Kan arbejde loyalt og professionelt ud fra de rammer og vilkår, der gør sig gældende i en politisk styret organisation.
- Kan give og modtage konstruktiv feedback.
- Er optaget af at finde nye veje og ikke tager ”plejer” for gode varer
- Faglige kompetencer indenfor hjerneskadeområdet eller autismeområdet
Løn og ansættelsesvilkår
Ansættelse sker på overenskomstmæssige vilkår, hvor lønnen aftales med den forhandlingsberettigede organisation.
Som mestringsvejleder tiltræder du en decentral arbejdstidsaftale, hvor arbejdstiden ved behov kan ligge i tidsrummet 7-23 alle ugens dage. Formålet med denne aftale er, at kunne tilgodese borgerne og deres behov, bevare medarbejdernes mulighed for at kunne selvtilrettelægge arbejdsdagen, bevare fleksibititeten gensidigt, og samtidig skabe muligheder for at borgerne får gruppeindsatser, aktiviteter og kontakt om aftenen og i weekenden.
Der ydes et tillæg for skæve arbejdstider og ansvaret for at tilrettelægge selvstændigt – herunder at sikre afvikling af den optjente afspadsering. Dette stiller krav til dig om, at du selv flytter rundt på borgeraftaler, aflyser, prioriterer, ligger kontaktformen om samt koordinerer med kollegaer om dækning af fælles opgaver ved fravær, ferieafvikling o.lign.
En mindre del af din arbejdstid er lagt i vagtplan hvor der i aften og weekenderne er 2 kollegaer på arbejde af gangen til at dække de borgere, der skal have støtte fast på disse tidspunkter. Aktuelt har man en aftenvagt hver 2-3 uge og en weekend vagt hver 8. uge. Derudover kan borgere fra egen liste kan have behov for aften og weekend kontakt som du selv administrerer.
Mariagerfjord Kommune strækker sig over et stort areal og rundt om fjorden. Der kan være kørsel i hele kommunen – herunder dog fokus på at du planlægger så kørsel minimeres. Det vil derfor være nødvendigt, at du har et gyldigt kørekort.
Der indhentes straffe- og børneattest, og ansættelsen er betinget af, at disse kan godkendes.
For at være ansat i Mariagerfjord Kommune skal du have MitID.
Hvis du vil vide mere
Du er velkommen til at Afdelingsleder Sangary Rajathurai på telefon 29326926. Send gerne sms så vi kan aftale tidspunkt.
Kan du se dig selv hos os?
Så send din ansøgning til Mariagerfjord Kommune via vores hjemmeside.
I din ansøgning vil vi gerne kunne se hvordan du reflekterer over din egen praksis.
Samtaleforløbet
Samtaler afholdes d. 15. og 16. maj.
Stillingerne ønskes besat pr. 01.08.2025.
Skriv gerne i din ansøgning, at du fandt jobbet på Mariagerfjordposten.dk