ForsideMariagerfjordMotorcyklisterne er igen på vejene – nyt tiltag gør dem lettere at...

Motorcyklisterne er igen på vejene – nyt tiltag gør dem lettere at se

- Annonce -

Motorcyklisterne er igen på vejene – nyt tiltag gør dem lettere at se

Med foråret kommer motorcyklerne igen på vejene. Motorcyklisterne er sårbare særligt i ulykker med andre trafikanter, men nu skal nyt tiltag øge motorcyklisternes synlighed, så andre trafikanter ikke overser dem, oplyser Rådet for Sikker Trafik i en pressemeddelelse.

afikken, er de desværre markant overrepræsenterede i ulykkesstatistikken. I 6 ud af 10 ulykker, hvor en motorcyklist kommer alvorligt til skade, er der en anden trafikant involveret, og i en del af disse ulykker kunne en neonfarvet hjelm gøre en forskel for, om man bliver set af andre trafikanter.  

Derfor går Rådet for Sikker Trafik, Motorcykel Forhandler Foreningen og MCTC – Landsforeningen for motorcyklister nu ud med synlighedskampagnen “Hvilken hjelm så du først?”  

Den nye kampagne opfordrer motorcyklisterne til at købe en neonfarvet hjelm, som gør dem mere synlige, så de ikke bliver overset af andre trafikanter. 

“Vi ved, at motorcyklisters synlighed er vigtig for deres sikkerhed, og derfor opfordrer vi nu i fællesskab til, at flere køber en neon-farvet hjelm i gul, grøn eller orange, som gør dem ekstra synlige i trafikken og gør deres tur på to hjul mere sikker,” siger Jakob Bøving Arendt, administrerende direktør i Rådet for Sikker Trafik. 

Når motorcyklister kommer til skade i ulykker, hvor der også var en anden trafikant involveret, er uopmærksomhed, manglende orientering og for høj fart ofte afgørende faktorer. 

Ansvarlige motorcyklister
I Rådet for Sikker Trafiks nationale hjelmtælling er det tydeligt, at motorcyklisterne har forstået vigtigheden af at bruge hjelm. I 2024 var det nemlig 99,7 procent af de observerede motorcyklister, som brugte hjelm. Det svarer til, at der kun var én motorcyklist uden hjelm ud af 368 motorcyklister i undersøgelsen. 

“Vi er glade for, at motorcyklisterne tager sikkerhedsudstyret alvorligt, for hvis det går galt, er korrekt udstyr afgørende for, hvor alvorlig ulykken bliver. Vi vil gerne have flere til at bruge en neonfarvet hjelm, for vi vil gerne sikre, at færrest mulige kommer til skade i vores motorcykelfællesskab,” siger Hans Jørgen Hansen, direktør i MCTC – Landsforeningen for motorcyklister, som har over 30.000 medlemmer i Danmark. 

I undersøgelsen fra 2024 kunne det også konstateres, at det var 13 procent af motorcyklisterne, som brugte en pangfarvet hjelm. Her er der et forbedringspotentiale, hvor motorcyklisterne selv kan forbedre deres sikkerhed i trafikken. 

“Vi anbefaler, at mange motorcyklister vil følge opfordringen og skifte den gamle – sorte – hjelm ud med en pangfarvet hjelm, man lettere får øje på i trafikken. Selvfølgelig skal motorcykeltøjet sidde bekvemt, være sikkert og se godt ud, og kan vi dertil gøre turen sikrere med den korrekte hjelm, så har vi løftet sikkerheden for motorcyklisterne,” siger Martin Vølund, projektleder i Motorcykel Forhandler Foreningen. 

Neonfarverne kaldes også pangfarver, fluorescerende farver eller selvlysende farver. Det er stærke farver som fx neongul, neonorange og neongrøn. De stærke gule, orange og grønne farver er netop dem, som vores øjne er mest følsomme over for. Så vi lægger automatisk mere mærke til dem i trafikken. 

Ulykkesbilledet for motorcyklister  
Andelen af dræbte og alvorligt tilskadekomne motorcyklister fordelt på ulykkestype over en femårig periode fra 2019-2023: 

  • Krydsningsulykker: 33 procent  
  • Indhentningsulykker: 18 procent  
  • Frontalkollisioner: 8 procent  
  • Andre typer ulykker: 4 procent  
  • Eneulykker: 37 procent  

(Kilde: Vejdirektoratet)

Det understreger, at synlighed er en markant faktor, når vi møder hinanden på vejene – og ved at være synlige for andre trafikanter kan markant flere motorcyklister komme sikkert hjem. 

Hjelmbrug for motorcyklister:  
I 2024 brugte 13 % af de observerede motorcyklister en pang/neonfarvet hjelm i Rådet for Sikker Trafiks nationale tælling, mens det i 2022 og 2020 var hhv. ca. 11 % og 10 % af motorcyklisterne, der var iført en pangfarvet hjelm. 

Neonfarver/fluorescerende farver:  
Øger synligheden af motorcyklister, og kan derfor forhindre en del af de ulykker, hvor motorcyklisten bliver overset af andre trafikanter. Det vigtigste for at undgå sådanne ulykker er, at der er kontrast mellem motorcyklisten og omgivelserne.

- Annonce -
RELATEREDE ARTIKLER
- Annonce -

Seneste artikler