Ny stibro i Hobro binder byen sammen – og blev fejret med sang, taler og højt humør
Med fællessang, Dannebrog i vinden og festlig stemning blev Hobros nye stibro over jernbanen officielt indviet torsdag den 15. maj. Den 60 meter lange bro skaber en tryg, grøn og moderne forbindelse mellem Hobros bydele – og blev fejret som både en milepæl og en investering i fremtiden.
Det var byrådsmedlem Niels Peter Christoffersen (A), der på vegne af Mariagerfjord Kommune holdt åbningstalen og satte ord på betydningen af projektet:
– Hvor er det en fantastisk dag at stå her og fejre noget, der både forbinder og løfter Hobro, sagde han og pegede op mod den elegante stålkonstruktion. – Det her er ikke bare en bro, der krydser skinnerne. Det er en bro, der binder vores bydele sammen – og gør det lettere at være både fodgænger, cyklist og pendler.
Fra vision til virkelighed
Projektet har været længe undervejs. Allerede i 2017 blev idéen om en forbindelse over jernbanen sået. I 2019 faldt rammeaftalen mellem Banedanmark og Mariagerfjord Kommune på plads, og med DSB’s støtte til elevator og trapper blev projektet sat i gang. Arbejdet begyndte den 8. januar 2024 og blev afsluttet præcis som planlagt den 15. december samme år – og inden for budget.
– Det sker altså ikke hver gang med store projekter, men det gjorde det her. Og det er da værd at klappe af, lød det med et smil fra Niels Peter Christoffersen.

36 millioner – og 90 % ekstern finansiering
Den samlede anlægssum for stibroen i Hobro udgjorde 36 millioner kroner, finansieret af Banedanmark, DSB og Mariagerfjord Kommune. Hvis man medregner broprojektet i Arden, lyder det samlede beløb på 41 millioner kroner – hvoraf op mod 90 procent er eksternt finansieret.
– Det er en investering, der virkelig har givet værdi for pengene. Der er flyttet 10.000 kubikmeter jord, lagt 3.500 kvadratmeter asfalt, trukket 400 meter ledninger og rejst 110 tons stål. Det er ret imponerende, fastslog taleren.
En bro for alle
Stibroen forbinder Ølsvej og Hobro Station og skaber nem og sikker adgang via trapper, elevatorer og en 500 meter ny fællessti, som slynger sig gennem terrænet. Den 82 trin lange terræntrappe har allerede vakt begejstring hos både børn og motionister – og den nye elevator gør det muligt at komme let frem, også med barnevogn, cykel eller rollator.
– Flere har allerede taget anlægget til sig. Nogle bruger det som smutvej, andre som motionssti, og børnene synes bare, det er sjovt med en trappe, der går op og op og op. Det er i virkeligheden den bedste anerkendelse et byrum kan få: At det bliver brugt – og nydt, sagde Niels Peter Christoffersen i sin tale.
Fejring for hele byen
Åbningen blev markeret med manér. Hobro Sangkor sang for, Borgervæbningen spillede op, og der blev serveret kaffe, kage og drikkevarer til de mange fremmødte. Dannebrog blev hejst, og både byrådsmedlemmer, samarbejdspartnere og borgere deltog i fejringen.
Et forbilledligt samarbejde
Broprojektet er blevet til i et tæt samarbejde mellem Mariagerfjord Kommune, Banedanmark og DSB.
– Med stien, elevatoren og trappen ned til ø-perronen er det nu lettere for passagererne – også de gangbesværede – at komme til toget. Vi i Banedanmark er glade for at kunne bidrage til, at Hobro Station bliver bedre for både de rejsende og for dem, der skal krydse banen, har Jørn Halkjær Jacobsen, ledende sektionschef i Banedanmark udtalt.
Også Lars Gøtke, underdirektør i DSB Ejendomme, har fremhævet projektets samfundsmæssige værdi:
– Det her er ikke bare et trafikalt projekt. Det handler også om at skabe attraktive og trygge stationer, der er en del af byen og borgernes hverdag. Det styrker både fællesskabet og miljøet.
Mere end en bro
– Denne stibro handler ikke kun om at komme fra A til B, sagde Niels Peter Christoffersen og afsluttede sin tale med en opfordring:
– Lad os i dag ikke bare fejre en bro. Lad os fejre forbindelser – mellem mennesker, mellem bydele, mellem visioner og virkelighed.
