Af Per Roth, byrådskandidat for Danmarksdemokraterne i Mariagerfjord Kommune
Borgerservice tættere på borgerne – en løsning til landområderne
I mange landområder oplever borgerne, at det er blevet sværere at få adgang til offentlig service. Offentlig transport er blevet indskrænket, og Mariagerfjord Kommune har centraliseret Borgerservice til de større byer for at spare ressourcer og effektivisere driften.
Det betyder, at borgere i yderområderne ofte må bruge lang tid, hvis de skal have hjælp til nyt pas, kørekort, MitID eller folkeregisterspørgsmål. Denne udvikling har skabt en ulighed – især for ældre borgere uden bil, for dem med begrænset digital erfaring og for dem, der slet ikke er digitale.
Derfor er der behov for nye løsninger, som kan bringe Borgerservice tættere på borgerne. Ældre borgere har brug for fysisk vejledning og tryghed i mødet med det offentlige. Det kan vi ikke ignorere.
Jeg mener, at Borgerservice i højere grad skal ud til borgeren – især i landområder, hvor den offentlige transport er begrænset. Man skal kunne kontakte Borgerservice, fremlægge sit ærinde og lave en aftale om, at de kommer ud til ens adresse.
Når Borgerservice flytter ud til borgerne, styrker det ikke kun den enkelte, men også sammenhængskraften i vores lokalsamfund.
Hvis jeg bliver valgt til byrådet i Mariagerfjord, vil jeg arbejde for, at Borgerservice kommer ud til beboerne i landområderne.



I Portugal har de et system med en bus, der er indrettet som et kontor. Den kommer ud til landsbyerne på fastlagte dage. De ordner det, som vores borgerservice laver, men har også en sygeplejerske med. Jeg oplevede det for mere end 10 år siden og blev meget begejstret for den løsning.