Praktisk skolegang skaber nye muligheder for Albert
Albert har oplevet en imponerende udvikling, siden han trådte ind i Erhvervsklassen hos Mariagerfjord Ungdomsskole. Her har han ikke blot fået en anderledes og praktisk orienteret skolegang, men også fundet ro og tryghed i et skoletilbud, der sætter elevernes trivsel og praktiske ønsker i centrum. Som mange af hans klassekammerater havde Albert brug for en struktur og et fællesskab, hvor fokus ikke kun var på de boglige fag, men også på det sociale og praktiske – noget, som har vist sig at give ham både glæde og motivation.
På Alberts gamle skole havde han ikke fornemmelsen af at være den bedste elev, hvilket førte til, at han ofte gemte sig væk og ikke deltog aktivt i undervisningen. Han kom ofte afsted uden energi og tro på sig selv, og det påvirkede hans trivsel. Men da han begyndte i Erhvervsklassen, gik det op for ham, at han kunne trives og blive en del af fællesskabet i skolen såvel som på arbejdsmarkedet. Siden da har han været glad og stabil i sit fremmøde. En udvikling, Albert Holm Skodborg også selv har bemærket: ”Det er helt fantastisk at være et sted, hvor man føler, at der bliver lyttet til en. Det giver tro på egne evner og motivation til at give den max gas i både skolen og på arbejdet.”
Alberts engagement i både skoledagen og sin praktiktid hos Jydsk Montage og Svejseteknik (JMS) har været beundringsværdigt. “Albert har fundet mere ro – både i sin rolle i klassen og i hverdagen,” fortæller hans lærer i Erhvervsklassen, Martin Sevel, og fortsætter: “Den struktur, vi har, er mere overskuelig for ham, og han har fundet et fællesskab, hvor der er plads til alle, uanset baggrund. Det har givet ham energi og lyst til at yde sit bedste i timerne.”
Denne energi har også gjort sig gældende i Alberts praktiktid hos JMS, hvor han hurtigt gjorde så stort et indtryk, at praktikperioden blev til et fast fritidsjob. Albert arbejder nu to dage om ugen hos virksomheden og har senest haft muligheden for at tage med virksomheden til Norge, hvor han deltog i en større opgave. ”Albert er en hårdtarbejdende dreng, og han er flyttet sig utrolig meget i den tid, han har været hos os. Han er virkelig lærenem og har et fantastisk gå-på-mod. Ja, alt i alt er Albert bare en mega god dreng!” fortæller Anders Hansen fra JMS.
Tilbage i Erhvervsklassen hos Mariagerfjord Ungdomsskole er der en klar sammenhæng mellem Alberts engagement hos JMS og hans udvikling i skolen. ”Alberts arbejde hos JMS har givet ham en meningsfuld hverdag og en stor portion selvtillid, hvilket er noget, både han selv og hans forældre værdsætter højt,” forklarer Martin. Hos Erhvervsklassen har de også bidraget til at styrke Alberts kompetencer på arbejdspladsen. Her har han fået et §17-kursus, der certificerer ham til svejsning – en essentiel færdighed, som giver ham et godt udgangspunkt for sin videre uddannelse som smed.
Den tætte relation mellem Erhvervsklassen og de lokale virksomheder er en hjørnesten i Mariagerfjord Ungdomsskoles skoletilbud. Skoleleder Jens Amtoft understreger vigtigheden af samarbejdet: “Hos os er livsduelighed utroligt vigtigt. Vi har en særdeles god og konstruktiv dialog med virksomhederne omkring praktikforløb. JMS har set potentialet i Albert og behandlet ham som en ligeværdig medarbejder, hvilket har været afgørende for hans personlige vækst og motivation. Dette samarbejde er ikke kun en stor fordel for Alberts personlige rejse, men også for JMS, som får en engageret og motiveret ung medarbejder, der bidrager til virksomheden.”
Når Albert på sigt starter på teknisk skole for at blive smed, står han allerede godt rustet – både fagligt og personligt. Hans erfaringer fra Erhvervsklassen og JMS har ikke kun givet ham praktiske færdigheder, men også forståelse for at indgå som kollega i en virksomhed og kammerat i et fællesskab.
Alberts udvikling er et klart bevis på, hvordan praktisk erfaring og skolegang kan kombineres for at skabe en fremtid for unge, som måske ikke trives i den traditionelle folkeskole. En udvikling, som Alberts forældre i særdeleshed også har oplevet.
”Vi kan tydeligt se, hvordan Albert trives. Han har fundet noget, han brænder for, og det har givet ham mere glæde og selvtillid. Jeg er også nødt til at rose Mariagerfjord Ungdomsskole og især lærerne. Det har været en helt ny verden at opleve, hvordan de går en ekstra mil for de unge,” fortæller Alberts mor, Else Marie Holm, og Alberts far, Sune Holm Skodborg, fortsætter: ”I Erhvervsklassen er Albert endt et sted, hvor de møder eleverne der, hvor de er både personligt og fagligt. Kort sagt, vi har en dreng, der er gået fra mistrivsel til super trivsel.”