Stigende turistkrav for grønne løsninger har betydning for erhvervet i Himmerland
Mange turister efterspørger i stigende grad bæredygtige og grønne rejseoplevelser, men er
det himmerlandske erhverv parat til at imødekomme denne efterspørgsel?
En væsentlig udfordring ligger i at kommunikere deres bæredygtige initiativer og forpligtelser. Derfor inviterede Destination Himmerland til GreenTalk som en del af det bæredygtige projekt Next Step Himmerland. Torsdag den 5. oktober var målrettet kommunikation, hvor inspirerende talere delte deres viden om effektiv kommunikation af virksomheders grønne bestræbelser.
“Vi er midt i en yderst vigtig bevægelse. Vi skal træffe grønne valg og forstå, hvordan vi
formidler dette til vores besøgende – både socialt, økonomisk og miljømæssigt,” udtaler
Destinationsdirektør Johanne Bugge.
Kommunikation om bæredygtighed og grøn omstilling kan være kompleks – hvor begynder
man? Dette spørgsmål blev besvaret for deltagerne under GreenTalken. Mads Schreiner fra
VisitDenmarks markedskontor i Tyskland præsenterede et oplæg om, hvad tyske turister
efterspørger, og hvad der er afgørende, når de vælger deres feriedestination. Dette giver
himmerlandske erhvervsvirksomheder vigtig viden om, hvad turisterne forventer, så de kan
tilpasse deres kommunikation og information til dette.
Der blev også leveret inspirerende præsentationer med konkrete tips til effektiv
kommunikation og en påmindelse om vigtigheden af at undgå “greenwashing.” Men gennem Next Step Himmerland er der også hjælp at hente. Hvalpsund Familie Camping har deltaget i et kommunikationsforløb som en del af projektet. Siden de overtog campingpladsen i 2021, har de arbejdet på at gøre deres forretning mere bæredygtig.
Brian og Sofie fra Hvalpsund Familie Camping udtaler:
“På Hvalpsund Familie Camping har vi fokus på grøn omstilling og gennemfører mange
initiativer i vores daglige drift. Vi har dog haft udfordringer med at kommunikere disse tiltag. Maria fra Destination Himmerland præsenterede os for ideen om et Next Step Himmerland forløb med fokus på vores grønne kernefortælling. Med værdifuld støtte fra
kommunikationskonsulent Lene Høg er vi blevet bedre rustet til at kommunikere vores
grønne forpligtelser på vores hjemmeside, Facebook og Instagram.”
Flere virksomheder har allerede startet på deres bæredygtige rejse, er interesserede i at
deltage i projektet eller har tilmeldt sig kommende netværksmøder i Next Step Himmerland.
Projektet støttes af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse. Hvis du ønsker yderligere
information, er du velkommen til at kontakte Destinationsdirektør Johanne Bugge på e-mail
johanne@destinationhimmerland.dk eller telefon 71 92 14 68.
LÆS OGSÅ: Tak for denne gang Georg Stage