Telefonfup i Mariagerfjord: Politiet roser borgernes hurtige reaktion
Politikommissær Jesper Fredsgaard fra Himmerlands Politi fortæller, at politiet tirsdag eftermiddag omkring kl. 14 blev kontaktet af Sparekassen Danmark. Banken havde modtaget henvendelser fra tre borgere i Mariagerfjord Kommune, som var blevet kontaktet telefonisk af en mand, der udgav sig for at være medarbejder fra Sparekassen.
Personen oplyste, at der skulle være problemer med borgernes konti, og forsøgte at lokke følsomme oplysninger ud af dem. To af borgerne afviste hurtigt opkaldet og afsluttede samtalen uden at videregive oplysninger.
Den tredje borger blev dog overtalt til at udlevere sin kode, men blev efterfølgende mistænksom og kontaktede hurtigt Sparekassen Danmark, som fik spærret kort, inden der skete misbrug.
Politiet roser borgernes årvågenhed og opfordrer alle til at være skeptiske over for uventede opkald, hvor der bliver bedt om personlige oplysninger – særligt når det sker under påskud af at “hjælpe” med problemer på bankkonti.
– Ingen banker vil nogensinde bede om dine koder eller adgangsoplysninger over telefonen, understreger Jesper Fredsgaard.
Himmerlands Politi undersøger nu sagen nærmere og opfordrer andre, der måtte have været udsat for lignende opkald, til at kontakte dem på tlf.: 114.