Ungdomsrådets store trivselskampagne er på gaden i Mariagerfjord
I løbet af 2024 har Mariagerfjord Ungdomsskoles Ungdomsråd arbejdet på en trivselskampagne målrettet elever i overbygningen.
Hvorfor er jeg den eneste, der ikke får gode karakterer? Hvorfor laver alle andre altid noget fedt om fredagen? Jeg er den eneste, som ikke er tilfreds med mit udseende!
Dette er blot et udpluk af de fordomme, unge har om dem selv og omverdenen. Unges tanker om ensomhed, karakter- og forventningspres påvirker folkeskoleelevers trivsel. Presset fra disse tanker og de medfølgende psykiske udfordringer er støt stigende de seneste år, viser opgørelser fra Børns Vilkår samt Børne- og Undervisningsministeriet. Tallene er klare og viser, at flere unge mistrives.
I forsøget på at mindske mistrivsel har blandt andre Sundhedsstyrelsen, Ventilen og Girl Talk iværksat effektive landsdækkende kampagner de seneste år. Disse initiativer har haft stor betydning for at skabe opmærksomhed om unges udfordringer og behov for støtte. For at bygge videre på denne vigtige indsats har Ungdomsrådet nu taget et skridt videre med deres egen trivselskampagne, som er skabt af unge, til unge. Kampagnen fokuserer på at fremme et positivt fællesskab, hvor unge kan dele erfaringer, finde støtte og blive inspireret til at tage ansvar for deres egen trivsel samt hjælpe deres jævnaldrende. Plakaterne er hængt op der, hvor de unge ser dem: Kommunens skoler og de sociale medier.
Ungdomsrådets trivselskampagne tager udgangspunkt i konkrete sociale problemstillinger, som en stor del af de unge oplever. Formålet med kampagnen er at fortælle unge, at de ikke er alene med deres udfordringer, og at tanker om karakterer, udseende og venner er helt normale. Det fortæller Maja Tøth, som er medlem af Mariagerfjord Ungdomsskoles Ungdomsråd: “Det har været utrolig spændende at udvikle trivselsplakaterne. Vi har nok alle prøvet at tænke, ‘alle andre laver altid noget’, men ofte mangler vi noget, der starter samtalen om det, vi går og tænker på. Med trivselsplakaterne håber vi, at unge nu vil begynde at dele de udfordringer, de går med, og derved normalisere dem. Derudover har vi haft stort fokus på design og ordvalg, og vi har prøvet at ramme noget, vi selv ville stoppe op og læse.”
For at styrke trivselskampagnen og netop normalisere unges tanker, har Ungdomsrådet også lavet en serie af “bagvedliggende” plakater, som kan tilgås ved at scanne en QR-kode på trivselsplakaterne. Disse plakater understøtter trivselsplakaterne ved at give svar på en række fordomme og sandheder. “Ungdomsrådet har arbejdet hårdt for at få trivselsplakaterne ud, og er virkelig gået i dybden med hele serien. Vi er meget tilfredse med resultatet og utrolig stolte af, at Ungdomsrådet kan være med til at præge den kommunale dagsorden,” fortæller ungdomsskoleinspektør i Mariagerfjord Ungdomsskole Lars Otte Koefoed.
Udover arbejdet med trivselsplakaterne har Ungdomsrådet i 2024 også bidraget til en lang række begivenheder, blandt andet skolefesten på Mariager Skole, Pool Party i Arden, Ungefesten i Hadsund og ikke mindst Det Europæiske Folkemøde, hvor Ungdomsrådet arrangerede en debat-workshop samt en debat med unge EP-kandidater. Samlet havde de to events på Det Europæiske Folkemøde besøg af mere end 400 unge.