Virksomhedstilfredsheds- undersøgelse 2024 i Mariagerfjord Kommune
Virksomhedstilfredshedsundersøgelse 2024 er på dagsordenen når Udvalget for Arbejdsmarked og Uddannelse i Mariagerfjprd Kommune holder møde den 9. januar 2025.
Mariagerfjord Kommune har et mål i Beskæftigelsesplanen om, at borgere og virksomheder har en god oplevelse i mødet med fagenheden. Derfor har KL, på vegne af Mariagerfjord Kommune og 41 andre kommuner, gennemført en virksomhedstilfredshedsundersøgelse for 2024. Spørgeskemaet er blevet sendt ud til virksomheder, som har været i kontakt med Mariagerfjord Kommunes Jobcenter i 1. og 3. kvartal. Sagen omhandler resultaterne fra den samlede rapport for 2024.
Indstilling: Direktøren for Børn, Uddannelse og Arbejdsmarked indstiller til Udvalget for Arbejdsmarked og Uddannelse: At virksomhedstilfredshedsundersøgelsen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Spørgerammen
Der er 41 kommuner, som har deltaget i tilfredshedsmålingen for 2024. Undersøgelsen måler, hvor tilfredse virksomhederne er med kontaktforløbet med jobcentret. Undersøgelsen er inddelt i fire temaer, der vurderer forskellige aspekter af samarbejdet.
I Mariagerfjord Kommune var der 37 %, svarende til 243 respondenter, der besvarede spørgeskemaet i 2024.
TEMA 1: Kontakten med jobcentret
Under dette tema bliver virksomhederne spurgt ind til grunden til kontakten med jobcentret og hvem der tog initiativ.
Resultaterne fra 2024 viser, at kontakten med jobcentret oftest omhandlede opkvalificering af ledige (44 %), generel kontakt om jobcentrets services (31 %), samt rekruttering (29 %). Flertal af kontakter blev initieret af jobcentret (64%), hvilket indikerer en proaktiv tilgang fra jobcentrets side og forklarer, hvorfor de fleste kontakforløb omhandlede opkvalificering af ledige.
TEMA 2: Overordnet tilfredshed med jobcentret
Herunder bliver der spurgt ind til samlet tilfredshed med forløbet med jobcentret. Dernæst går spørgsmålene lidt mere i dybden omkring, hvor tilfreds virksomheden har været med jobcentrets information, kommunikation, responstid og forståelse for virksomhedens behov. Udover det bliver virksomhederne spurgt ind til, hvor vigtige de fire parametre er for virksomheden i samarbejdet med jobcentret.
I 2024 var 92 % af respondenterne enten tilfredse eller meget tilfredse med Mariagerfjord Kommunes jobcenter. Bemærkelsesværdigt var der kun 1 % af respondenterne, der var utilfredse med jobcentret. Til sammenligning ligger alle deltagende kommuners tilfredshed på 86%.
Virksomhederne er især tilfredse med jobcentrets kommunikation (89% tilfredshed) og forståelse af virksomhedernes behov (86 % tilfredshed). Dette stemmer overens med virksomhedernes vurdering af, at disse to parametre er de vigtigste i samarbejdet med jobcentret.
Virksomheder, der valgte at uddybe deres tilfredshed, fremhævede jobcentrets kompetente medarbejdere, hurtig og proaktiv kommunikation samt forstående medarbejdere. Der var for få, der har valgt at uddybe deres utilfredshed i år til, at man kan lave generaliseringer af grunde for utilfredshed.
På alle parametre under dette tema ligger Mariagerfjord Kommune over gennemsnittet for de deltagende kommuner.
TEMA 3: Samarbejdet med jobcentret
Virksomhederne blev spurgt, om de har modtaget kandidater fra jobcentret, og hvis ja, hvor tilfredse de var med kandidaternes match til virksomhedens behov. De blev også spurgt, om samarbejdet resulterede i ansættelser eller aftaler om virksomhedspraktik, løntilskud eller lignende.
I 2024 svarer 57 % af virksomhederne, at de har modtaget kandidater fra jobcentret. Blandt disse angiver 81 %, at de er tilfredse eller meget tilfredse med kandidaterne. Dette er en forbedring fra 2023, og i år ligger også dette parameter over gennemsnittet for deltagerkommunerne.
Når det gælder ansættelser, angiver 61 % af virksomhederne, at samarbejdet med jobcentret resulterede i en ansættelse. Samtidig har 81 % indgået en aftale om virksomhedspraktik, løntilskud eller lignende som følge af samarbejdet, hvilket ligger over gennemsnittet. Resultatet indikerer, at vores organisering med opsøgende virksomhedsindsats, der afdækker virksomhedernes behov og interesse for samarbejde, ser ud til at have en positiv effekt.
TEMA 4: Fremadrettet rekrutteringsbehov
Dette tema belyser virksomhedernes fremadrettede behov for rekruttering inden for de næste tre måneder.
I 2024 forventer 36 % af virksomhederne, som har samarbejdet med Mariagerfjord Kommunes jobcenter, at skulle rekruttere nye medarbejdere. Blandt disse angiver 44 %, at de planlægger at bruge jobcentret som en rekrutteringskanal.
Opsamling
Resultaterne fra 2024 viser en høj tilfredshed med Mariagerfjord Kommunes jobcenter. Med en samlet tilfredshed på 92 % har kommunen opnået den højeste tilfredshed, siden vi begyndte at deltage i KL’s virksomhedstilfredshedsundersøgelse. Til sammenligning lå vores samlede tilfredshed sidste år på 88%.
Samtidig lykkedes det i år for Mariagerfjord Kommune at score over gennemsnittet på alle parametre sammenlignet med de deltagende kommuner, hvilket indikerer et stærkt og målrettet samarbejde med virksomhederne.