Kæledyrsejere takker nej til gadgets – Hvad tænker du?
Ny teknologi er blevet en integreret del af vores liv, bl.a. fordi det letter vores dagligdag – og det er noget, næsten alle danskere tager imod med kyshånd. Men én gruppe er svær at imponere med ”tech-trends”: Mere end halvdelen af de danske hunde- og katteejere siger nej tak til tekniske løsninger, der ellers vil kunne gøre livet som kæledyrsejer nemmere og mere stressfrit, lyder det i en pressemeddelelse fra Agria Dyreforsikring.
Den mest benyttede ”teknologi-gadget” blandt danske kæledyrsejere er et overvågningskamera, viser en undersøgelse foretaget for Agria Dyreforsikring. 6 procent af danske hundeejere og 3 procent af katteejerne benytter sig af et kamera.
– Når en gadget kan blive kåret som landets mest benyttede blandt kæledyrsejere med så lave procenter, kunne man spørge, om der er en direkte tech-fobia blandt de danske kæledyrsejere, siger Lotte Evers, marketingchef i Agria.
– Et overvågningskamera kan være en ekstra tryghed, f.eks. hvis du har en hundehvalp, der skal lære at være alene hjemme, eller hvis dit kæledyr måske ikke er helt ovenpå – så er det rart at kunne holde øje med det, mens du er på arbejde. En videooptagelse vil også kunne bruges, hvis du har et kæledyr, der udviser en adfærd, du gerne vil vise til eksperthjælp, siger hun.
Kritiske kæledyrsejere
Den næstmest brugte teknologi-gadget blandt danske hundeejere er en GPS-tracker. Her er det 5 procent af hundeejerne og 3 procent af katteejerne, der benytter en sådan.
– Oftest er det hundeejere, der har valgt en selvstændig race, hvor ejer er bekymret for at hunden kan løbe væk under gåturen, der investerer i en GPS, ligesom et stigende antal jægere er begyndt at benytte en GPS-tracker til deres hund under jagt, siger Lotte Evers, der tilføjer, at den forholdsvis høje indkøbspris på en GPS kan være årsag til, at ”de almindelige kæledyrsejere” endnu ikke er faldet for den type tekniske løsninger.
Hun tror dog ikke, at danske kæledyrsejere som udgangspunkt er negative over for innovative løsninger og tekniske gadgets:
– Ligesom med alle andre former for teknologi er danske kæledyrsejere interesserede i at finde smarte hverdagsløsninger, der kan betale sig i det lange løb; jeg tror blot, de stiller kritiske spørgsmål om behov, formål og gevinster. Det første krav, de fleste stiller til ny teknologi, er, at den skal tjene et klart formål. Det handler nemlig ikke om dyreejernes egen tekniske snilde, da vi oplever en væsentlig stigning i brugere af digital dyrlægerådgivning, der f.eks. indebærer videoopkald via en app, siger Lotte Evers og spørger:
– Hvorfor fravælge den selvrensende kattebakke? Kun 1-2 procent af de adspurgte danske kæledyrsejere synes, at det er så god en idé, at de har taget den til sig, mens hhv. 2 procent af hundeejerne og 7 procent af katteejerne har installeret en elektronisk hunde- eller kattelem i deres dør. Hvis ny teknologi kan gøre livet lettere for mig som kæledyrsejer, hvorfor skulle jeg så ikke benytte mig af de hjælpemidler, der er tilgængelige på markedet?
* Undersøgelsen er foretaget af analyseinstituttet Extreme på vegne af Agria Dyreforsikring. 442 danske hundeejere og 412 katteejere deltog i undersøgelsen