De blå regionaltog kører til Arden og Hobro fra 2026
Fra starten af 2026 vil Nordjyske Jernbaners blå regionaltog køre hele vejen fra Skagen og Hirtshals i nord til Arden og Hobro i syd. Med en politisk beslutning i Region Nordjylland er sporet nu banet for, at flere nordjyske byer bindes godt sammen med tog.
Regionaltog til Hobro og IC-tog til Skørping
Politikerne i Regionsrådets Udvalg for Regional Udvikling og Innovation traf den 9. december en endelig beslutning om IC-togenes standsning i Skørping fra 2026 til 2030, hvilket samtidig baner vejen for at køre regionaltog helt til Hobro.
– Vi er klar over, at der har været stor lokal bevågenhed omkring, hvor DSB skal standse. Vi har valgt at følge indstillingen fra Rebild Kommune. IC-togene standser derfor frem til 2030 stadig i Skørping, hvor der er flest passagerer, der benytter toget ud af Nordjylland. Samtidig glæder vi os over, at vores regionaltog fremover vil binde regionen sammen fra syd til nord – og ikke mindst at stationsbyerne i Himmerland forbindes til glæde for de daglige rejsende til skole og arbejde, siger Peder Key Kristiansen (S), formand for Udvalg for Regional Udvikling og Innovation.
Færre IC-stop men regionaltog til flere
DSB’s IC-tog vil fremover standse ved færre nordjyske stationer for at udnytte de forbedringer, der er lavet på jernbanen og give hurtige IC-tog ud af regionen til resten af Danmark.
I den forbindelse har Region Nordjylland lavet en aftale med Transportministeriet om at forlænge den regionale togdrift helt til Hobro til glæde for passagerer i hele Nordjylland. Dermed vil også byerne i Himmerland fortsat hænge sammen med gode togforbindelser, selvom IC-togene ikke længere standser i Skalborg, Svenstrup, Støvring og Arden.
– Arden vil fremover primært blive betjent af regionaltog. Vi glæder os dog over, at det er lykkedes at forhandle en løsning, hvor Arden beholder to morgenafgange i nordgående retning med IC-tog, siger Peder Key Kristiansen.
Den nye køreplan indføres i starten af 2026, når DSB skifter køreplan. Det sker lidt senere end det normale køreplanskifte i midten af december. Det skyldes sporarbejde i Aarhus. Nordjyllands Trafikselskab, DSB og Nordjyske Jernbaner vil informere om de mere konkrete ændringer i løbet af 2025.
LÆS OGSÅ: To maskerede personer brød ind på Eurowind Energy i Hobro