Bygherreudvalg og udbudsstrategi vedrørende tilbygning til Børnehave i Mariager
I forbindelse med eventuel tilbygning til Børnehuset Regnbuen i Mariager skal der træffes beslutning om nedsættelse af bygherreudvalg, samt fastlæggelse af udbudsstrategi for projektet og eventuel uddelegering af kompetence til at beslutte indbudte rådgivere til Ejendomme.
Udvalget for Børn og Familie i Mariagerfjord Kommune behandler punktet på møde den 4. marts 2025.
Indstilling: Direktøren for Børn, Uddannelse og Arbejdsmarked indstiller, med forbehold for at der besluttes tilbygning af Børnehaven Regnbuen, til Udvalget for Børn og Familie:
1. At det drøftes, om der ønskes nedsat bygherreudvalg.
2. At der, hvis bygherreudvalg ønskes nedsat, udpeges to medlemmer fra Udvalget hertil.
3. At udbudsstrategi godkendes som beskrevet i sagsfremstillingen
4. At Ejendomme, hvis der ønskes nedsat bygherreudvalg, får kompetencen til at udvælge rådgivere til at afgive tilbud
Sagsfremstilling
Økonomiudvalget behandler en sag om prioritering af anlægsmidler for eksempel til en tilbygning til Børnehuset Regnbuen i Mariager på møde 19. marts 2025. Byrådet træffer endelig beslutning herom 27. marts 2025.
Da en tilbygning skal stå klar så hurtigt som muligt fremsættes denne sag om beslutninger vedrørende processer i projektet, inden der er truffet endelig beslutning om igangsætning. Beslutningerne i denne sag får derfor kun virkning, hvis Byrådet beslutter at prioritere anlægsmidler til projektet.
Beslutning om nedsættelse af bygherreudvalg
Anlægssummen til en eventuel tilbygning forventes at overstige 2 mio. kr. Derfor skal Udvalget for Børn og Familie træffe beslutning, om der ønskes nedsat bygherreudvalg. Hvis dette ønskes, skal der udpeges to medlemmer af udvalget som repræsentanter i bygherreudvalget. Den ene repræsentant skal ifølge retningslinjerne være formanden for Udvalget for Børn og Familie.
Hvis der ikke ønskes nedsat bygherreudvalg vil den overordnede projektstyring ske via styregruppe.
Uanset om der vælges en organisering med bygherreudvalg eller styregruppe foreslår Administrationen, at der nedsættes en projektgruppe bestående af:
- Områdeleder
- Pædagogisk leder Regnbuen
- Arbejdsmiljørepræsentant Regnbuen
- Bygherrerådgiver fra Ejendomme
- Den valgte rådgiver
- Ad hoc deltagere efter behov
Projektgruppen skal varetage den kommende proces med fastlæggelse af detaljer i projektet og udarbejde endeligt projektforslag sammen med totalrådgiver. Forslaget skal godkendes enten i bygherreudvalg eller styregruppe afhængig af den valgte organisering.
Administrationen har udarbejdet forslag til projektorganisering enten med bygherreudvalg eller styregruppe.
Organisering
Med bygherreudvalg og projektgruppe
Hvis udvalget ønsker nedsat et bygherreudvalg foreslår administrationen, at det med baggrund i retningslinjerne herfor, sammensættes således
- Formand for Udvalget for Børn og Familie
- Medlem af Udvalget for Børn og familie
- Chef for Dagtilbud og Skole
- Leder af Ejendomme
- Områdeleder
- Pædagogisk Leder Regnbuen
- Arbejdsmiljørepræsentant Regnbuen
- Bygherrerådgiver fra Ejendomme (Koordinerende sekretariat for projektet)
- Rådgiver er associeret medlem af bygherreudvalget
De vedtagne principper for fastlæggelse af medlemmerne af bygherreudvalg fremgår af vedlagte bilag.
Hvis der nedsættes et bygherreudvalg vil opgaverne for udvalget være:
- Beslutning om, hvor mange og hvilke rådgivere, der indbydes til at afgive tilbud på opgaven og hvilken rådgiver, der skal tildeles opgaven
- Godkendelse af det færdige projektforslag
- Hvor mange og hvilke entreprenører, der skal indbydes, og hvem der skal tildeles opgaven
- Udvalget skal drøfte eventuelle afvigelser i projektet, som ligger ud over de overordnede fastlagte rammer og vilkår. På baggrund af drøftelsen udarbejder administrationen beslutningsgrundlag til Udvalget for Børn og Familie, som enten beslutter eller indstiller til Byrådet. I tilfælde af, at dette bliver aktuelt suppleres bygherreudvalget ved behandling af et sådant punkt med Direktør for Børn, Uddannelse og Arbejdsmarked.
- Information om status på projektet til Udvalget for Børn og Familie.
Med styregruppe og projektgruppe
Hvis Udvalget for Børn og Familie ikke ønsker et bygherreudvalg for projektet, nedsættes en styregruppe til at bistå projektgruppen bestående af:
- Chef for Dagtilbud og Skole
- Leder af Ejendomme
- Områdeleder
- Bygherrerådgiver fra Ejendomme
- Totalrådgiver er associeret medlem
Styregruppens opgave vil være de samme som bygherreudvalgets. Forskellen er, at der ikke er politisk deltagelse i styregruppen.
Udvalget for Børn og Familie vil i begge tilfælde have beslutnings- eller indstillingskompetencen ved afvigelser ud over de overordnede fastlagte rammer og vilkår.
Beslutning om udbudsstrategi og uddelegering af kompetence til udpegning af indbudte rådgivere
Disse beslutninger er kun aktuelle, hvis der ønskes nedsat bygherreudvalg.
Ifølge retningslinjerne er det bygherreudvalget, der bl.a. beslutter udbudsstrategi, samt hvilke rådgivere og entreprenører, der indbydes til at afgive tilbud på opgaven. I denne sag, hvor tid er en afgørende faktor i forhold til ibrugtagning af tilbygningen, foreslår administrationen, at Udvalget for Børn og Familie allerede nu beslutter udbudsstrategien, og at Ejendomme får kompetence til at udpege de rådgivere, som indbydes til at give tilbud på opgaven. Der vil kunne spares 4-6 uger i tidsplanen ved denne fremgangsmåde afhængigt af, hvor hurtigt et møde i bygherreudvalget ville kunne planlægges til afholdelse. Med denne fremgangsmåde forventes tilbygningen at være klar til ibrugtagning primo/medio maj 2026.
Forslag til udbudsstrategi
Administrationen foreslår:
- at projektet udbydes som totalrådgiveropgave, hvor der indbydes 3-4 rådgivningsfirmaer til at afgive pris. En totalrådgiver gennemfører brugerproces, tegner, projekterer, udbyder og står for byggeledelse under udførelsen. Dvs. de er med fra start til slut.
- at det rådgivningsfirma, der afgiver billigste pris, vinder opgaven. Det forudsættes her, at der indbydes rådgivningsfirmaer, som er kendte af Ejendomme, og som erfaringsmæssigt kan løfte opgaven. Det vil derfor ikke være nødvendigt at anvende kvalitetsparametre for at vurdere, hvem der vinder opgaven. Det vil spare tid og ressourcer i forhold til udbudsprocessen
- at selve udførelsen udbydes i en hovedentreprise, hvor 4-5 hovedentreprenører indbydes
- at den hovedentreprenør, som afgiver billigste pris, vinder opgaven. Også her forudsættes det, at entreprenøren erfaringsmæssigt kan løfte opgaven.
Med den foreslåede udbudsstrategi forventes projektet at kunne gennemføres på kortest mulig tid, samtidigt med, at brugerne har mulighed for at få stor indflydelse på projektet. Strategien er for så vidt angår udbud af rådgiverydelsen indenfor rammerne af indkøbspolitikken. Indkøbspolitikken regulerer ikke entreprenørydelser. Strategien herfor følger retningslinjerne i Tilbudsloven. Udbudsstrategien adskiller sig ikke fra sædvanlig fremgangsmåde i tilsvarende projekter.
Hvis der ønskes nedsat bygherreudvalg og hvis den foreslåede udbudsstrategi godkendes, samt uddelegering af kompetence, vil opgaverne for bygherreudvalget i dette projekt være godkendelse af det endelige projektforslag og udpegning af de entreprenører, som skal indbydes til at afgive tilbud. Derudover vil der alene være behov for drøftelser i bygherreudvalget, hvis der sker uforudsete ændringer i de overordnede rammer for projektet omkring tid, kvalitet og økonomi.
Økonomi
Der forventes en samlet projektøkonomi på 7,35 mio. kr. for tilbygning til Børnehuset Regnbuen på 250 m2.
Bilag: Styring af bygge- og anlægsprojekter – retningslinier
SVÆRVÆGTER I ABSURD TEATER TIL 36.000,- / Kvm.
Fat fantasien – næste forestilling – ABSURD TEATER – måske en inspiration til Vesthimmerlands Teater – måske en skjult bestillingsopgave til MFK – måske et samarbejde mellem Børnehuset Regnbuen og MFK – mulighederne er mange og – ud i absurd teater, er MFK jo vanlig stor leverandør
Kafka kommer til kort.
29 af kommunens borgere er det levende teater – byrådsmøder som på alle måder rækker ud over hverdagens fremmedgørelser – og så er det gratis – dét i sig selv plejer jo, at kunne trække folk af huse – blødt brød og kaffe er her godt nok ikke MEN – det der foregår i byrådssalen – som umiddelbart kunne virke tilforladeligt og borgernært – se det er iscenesat og nutidens skindemokrati – fremmedgørelse i den alvorlige ende, hvor Kafka m. Processen – blot tangerer det der foregår i MFK – OG – millionerne ruller – som vanligt ud af borgernes lommer i MFK.
De mange sideløbende forestillinger i MFK udvides til stadighed – senest hvad Mariagerfjordposten.dk så udmærket beskriver under overskriften: Bygherreudvalg og udbudsstrategi vedrørende tilbygning af børnehave i Mariager – Regnbuen.
En gennemlæsning bringer mig hel ud i ringhjørnet – håndklædet i ringen – et skrift der kun bringer mig længer og længere væk fra forståelse af, hvad der foregår på vores lokal Borg.
Politisk vægring.
Er man ikke skræmt fra vid og sans i forhold til at deltage i det politiske cirkus – ja så er dét, Klaus Hansen har lagt ud i sin udmærkede ”avis” Mariagerfjordposten.dk – – virkelig et effektivt skræmmemiddel.
På stribe – bygherreudvalg – økonomiudvalg – styregruppe – projektgruppe – udvalget for børn og familie – bygherrerådgiver – områdeleder – pædagogisk leder – arbejdsmiljørepræsentant – chef for dagtilbud – områdeleder – pædagogisk leder – bygherrerådgiver – leder af ejendomme – totalrådgiver – entreprenører – hovedentreprenører – dét, er nogle af de personer der vil blive indblandet i, at udvide børnehaven Regnbuen i Mariager med 250 kvm.
Udvalg – møder – indstillinger – snakke i rundkreds – penneførere – referenter – mails i embedsværket – kørepenge – diæter – trappe op og trappe ned etc. etc. – remsen er længer end Rundetårn er højt – ikke underligt, at det er vanskeligt, at finde kandidater til det kommende politiske arbejde – kandidate til det kommende kommunalvalg.
Beskæftigelsesprojekt.
ER vi ude i noget der ligner et beskæftigelsesprojekt for blot at udbygge den existerende institution Børnehuset Regnbuen i Mariager med 250 kvm ? jf. de mange involverede – bygherreudvalg – økonomiudvalg – styregruppe – projektgruppe – udvalget for børn og familie – bygherrerådgiver – områdeleder – pædagogisk leder – arbejdsmiljørepræsentant – chef for dagtilbud – områdeleder – pædago gisk leder – bygherrerådgiver – leder af ejendomme – totalrådgiver – entreprenører – hovedentreprenører.
Hvordan fremkommer de 36.000,-/kvm.
VI taler om sølle 250 kvm. og det svimlende beløn på 7.350.000,- skattekroner.
Nu kører det for alvor rundt i kasketten på mig og spillemanden i Storegade i Hadsund – øøøhhh 36.000,- skattekroner for hver kvadratmeter.
Kridt lige en firkant på 1 x 1 meter op og forhold dig til, hvordan det er muligt – at bruge 36.000,- på hver kvm. – fantasi skal der til i rigelige mængder !
Er jeg i baronens seng med forgyldte sengestolper, bløde tæpper og en tjener på hver finger eller, er jeg i den jyske muld hvor en tilbygning af lignende størrelse vil beløbe sig til 2 – 3 millioner for 250 kvm. – solidt byggeri ! – som vil kunne gennemføres af enhver lokal entreprenør.
Det skriger det jo til himlen, det der er at læse for menigmand i Mariagerfjordposten – hallo hallo – politikere – selv I må kunne se, hvordan det her projekt er stukket helt af – kom nu tilbage til virkeligheden – please :>))
Der er gedigen sværvægter af absurd teater, det der her serveres lige for snuden af alle skatteborgere i MFK – eller – har I sprættet guldkalven op uden borgernes viden ?
Forenkling:
I EU regi arbejder Ursula Von der Leyen med forenkling af regelsættene for SMV – vel ret beset en noget større udfordring end barbering i MFK – igen kære politikere – få nu kogt udbygningen af Regnbuen ned til det det reelt er – en bunke mursten og faciliteter formentlig i stil med et privat boligbyggeri og dermed et byggeri i en anden vægtklasse.
Tager jeg fejl – ja så er jeg modtagelig for justeringer :>))
Hej
Ole Sand
Fuglebakken 6
9560 Hadsund