Læring i fokus: Borgerrådgiverens årsberetning peger på vigtige forbedringer
Borgerrådgiverens årsberetning for 2024 er på dagsordenen når byrådet holder møde den 30. april 2025.
Indstilling: Borgmesteren indstiller til Byrådet: At årsberetningen godkendes.
Beslutning fra Økonomiudvalget, den 2. april 2025, punkt 67:
Indstilles godkendt.
Fraværende: Emma Houe Mølgaard (O) og Simon Linde (C)
Inddragelse
- Fremlæggelse for Direktionen 24. februar 2025
- Fremlæggelse og drøftelse med ledelsen på alle fagområder i marts 2025
- Orientering på ØK ved personligt fremmøde i april 2025
- Sagen behandles i Byrådet i april 2025
- Borgerrådgiverens årsberetning offentliggøres på kommunens hjemmeside i maj 2025
- Borgerrådgiveren orienterer Handicaprådet og Seniorrådet i maj og juni 2025
Sagsfremstilling
Borgerrådgiveren har udarbejdet en årsberetning, som beskriver borgerrådgiverens arbejde i 2024.
Borgerrådgiveren har i 2024 haft 199 henvendelser. Det er fortsat de sociale områder med myndighedsfunktioner, der er de primære henvendelsesområder.
Borgerrådgiveren har arbejdet med læring på forskellig vis, blandt andet ved løbende feedback og dialog med sagsbehandlere og ledere. Dette arbejde giver borgerrådgiveren eksempler på i årsberetning i form af cases. Læringen handler blandt andet om kommunikation, svartider og afgørelser.
Udover løbende læring i de enkelte sager, har borgerrådgiverens henvendelser i to sager givet anledning til en generel praksisændringer i kommunen. Kommunen har på de enkelte områder praksis for, hvordan de generelt behandler henvendelser og ansøgninger, så det foregår i overensstemmelse med lovgivningen. I de to konkrete tilfælde fandt borgerrådgiveren, at kommunens generelle praksis ikke var i overensstemmelse med lovgivningen, hvorfor borgernes retssikkerhed var svækket. Efter borgerrådgiverens henvendelse og undersøgelse har fagenheden ændret praksis.
Borgerrådgiveren har tilbudt oplæg/undervisning i de svære borgersamtaler, hvilket en afdeling i 2024 har taget imod. Flere afdelinger har sagt ja til tilbuddet i 2025. Der er udarbejdet Metodetips i samarbejde med andre kommuner, som er et tiltag for at styrke borgerbetjeningen i kommunen. I 2024 har emner i metodetips handlet om notat og journaliseringspligt samt om klagevejledning.
På baggrund af henvendelserne i 2024 er borgerrådgiveren kommet med følgende anbefalinger:
- Styrkelse af kommunikationen – fortsættelse af tiltag, der allerede er sat i gang, både i de enkelte afdelinger og fra borgerrådgiveren.
- Styrkelse af forvaltningsret – at hver afdeling udarbejder en plan for, hvordan afdelingen vil sikre, at alle myndighedsmedarbejdere er opdateret indenfor forvaltningsret og en plan for, hvordan denne viden holdes ved lige.
- Opmærksomhed på implementering af praksisændring fra Ankestyrelsen. Hvad betyder det for borgerbetjeningen, når kommunerne har forskellig praksis? Opmærksomhed på samarbejdet med regionen. Konkret har det i 2024 handlet om ny praksis omkring kompressionsmidler.
Bilag
Årsberetning 2024