60 børn og unge får sommeroplevelser i Mariager og Hobro
Tre sommerlejre i Mariagerfjord Kommune giver børn og unge fra hele landet en sommer med fællesskab, nye venskaber og oplevelser – både på land og til søs.
I juli danner Mariagerfjord Kommune rammen om tre af Blå Kors Danmarks sommerlejre. På Onsild Idrætsefterskole ved Hobro samles 40 børn til en uge med leg, fællesskab og aktiviteter, mens to togter med træskibet Agape sejler mellem Dania ved Mariager og Frederikshavn med i alt 20 unge om bord.
For 12-årige Peter fra Hobro er sommerlejren noget af det, han glæder sig mest til i løbet af året. Han har været med på Blå Kors’ ferielejre de seneste tre somre og skal afsted igen denne sommer.
“Jeg oplever slet ikke mobning på lejrene. Det er trygt, og det er sjovt at være sammen med de andre børn,” fortæller Peter.
Sommerlejrene er for børn og unge, der har brug for et pusterum fra hverdagen og mulighed for at opleve et stærkt fællesskab i ferien.
“Sommerferien er ikke lige let for alle børn og unge. Nogle oplever ensomhed eller bekymringer, mens andre ikke har de samme muligheder for ferieoplevelser som deres jævnaldrende. Derfor betyder det meget at kunne tilbyde en uge med fællesskab, grin og gode oplevelser,” siger Sandra Trampedach Junget, projektleder for Blå Kors Danmarks ferielejre.
Fællesskab og nye venner
På Onsild Idrætsefterskole venter seks dage med lege, udflugter, sang og fælles aktiviteter, mens de unge på skibet Agape får en helt særlig oplevelse med sejlads, samarbejde og fællesskab til søs.
Ifølge Sandra Trampedach Junget er det netop fællesskabet, der gør den største forskel.
“Mange tager hjem med nye venner og oplevelsen af, at de ikke står alene. De får gode minder og erfaringer med fællesskaber, som de kan tage med sig videre, når lejren er slut,” siger hun.
De tre lejre i Mariagerfjord Kommune er en del af Blå Kors Danmarks 11 sommerlejre, som afholdes rundt om i landet denne sommer. I alt deltager omkring 250 børn og unge.




