Fra Midgårdsorm til Skt. Hans-bål: Frivillige hænder bygger videre på fællesskabet
Der er aktivitet på Hobro Havn denne tirsdag, hvor årets Skt. Hans-bål netop er blevet færdigbygget ude i havnebassinet. Bag opbygningen står blandt andre Hobro’s Frivillige Hænder, som sammen med Hobro Byforum hjælper Sommer i Pakhuset med at gøre klar til aftenens arrangement.
Men inden vi kommer så langt, er der noget andet, der har vakt opsigt på havnen.
“Hvad er det dog, der sejler rundt derude?” Et spørgsmål flere uden tvivl har stillet sig selv i løbet af formiddagen. Ude på fjorden kom nemlig noget flydende. På afstand lignede det mest af alt to personer, der padlede på en plade. Hvad det egentlig gik ud på, vender vi tilbage til.
Midgårdsorm der bliver ved med at spøge
Når bålet tændes i aften, bliver det ikke en traditionel heks, der sendes til Bloksbjerg. I stedet bliver det Midgårdsormen, der troner på toppen af bålet.
Denne gang er ormen lavet af halm, men materialerne under den gemmer på en ganske særlig historie. Træet, der udgør bålet, stammer nemlig fra den store Midgårdsorm af pil, som sidste sommer snoede sig gennem Hobro og blev et samlingspunkt for tusindvis af besøgende.
Mange af de frivillige, der i dag er en del af Hobro’s Frivillige Hænder, var også med til at bygge Midgårdsormen. Det var her flere af dem lærte hinanden at kende, og det var her fællesskabet opstod. Siden er gruppen vokset videre og hjælper i dag til ved forskellige projekter og arrangementer i byen.
Derfor føles det også lidt som om, at Midgårdsormen fuldender cirklen. Projektet, der bragte mennesker sammen, giver nu endnu engang noget tilbage til Hobro.
Besøger man havnen i aften, kan man også opleve andre af gruppens kreative aftryk. Langs havnekanten står blomsterpylonerne af pil og små finurlige figurer lavet af skrapper. Pylonerne blev oprindeligt skabt under vejledning af Blomstermanden Johnny Haugaard, og i sidste uge gav de frivillige dem en kærlig hånd, så de igen står smukt og blomstrende til sommerens aktiviteter på havnen.
“Der sad to mænd på en tømmerflåde…”
Nu tilbage til formiddagens lille mysterium.
Jo tættere de to personer ude på vandet kom på havnekanten, desto tydeligere blev det, at de to mænd ombord var Blomstermanden Johnny Haugaard og Casper Hestbech fra Hobro Byforum.
Kender man de to, kommer det ikke bag på nogen, at det netop var dem, der forsøgte at padle sig vej på en tømmerflåde fra Hobro Værft og hen til havnebassinet ved Cafè K. De to havde da også valgt en dag, hvor de skulle sejle mod strømmen, men mødte heldigvis flere skibsfolk undervejs, der gav en håndsrækning ligesom en af Johnnys ansatte, måtte slæbe dem fra kajkanten hen til endestationen. Humøret var højt hele vejen og flere kække bemærkninger og grin fyldte ventetiden ud. Underholdningen var i hus for alle på havnen.
Tidligt om morgenen var de to mødt op på værftet for at se, om de kunne finde noget, som kunne hjælpe dem på vej til at skabe en pram til bålet.
“Klokken seks er meget tidligt. Der er jo en halv dag til, bålet skal tændes,” lød den kærlige bemærkning fra værftets indehaver, Peter Leth, der dog hjalp de to herrer med både en tømmerflåde og to ankrer, så flåden ikke flyder væk når bålet er tændt.
Johnny Haugaard havde egentlig planlagt at forlade Hobro allerede fra morgenstunden.
“Jeg skulle have været på Fyn i dag. Det er bare som om, jeg aldrig kommer væk fra den by her,” griner han. “Det har været en fantastisk dag. Det gav minder fra sidste sommer, hvor vi også lavede ballade her på havnen. Og nu har Midgårdsormen givet noget til byen igen. Den bliver ved med at dukke op. Måske er det netop det, årets Skt. Hans-bål handler om. At når mennesker hjælper hinanden og skaber noget sammen, så lever historierne videre længe efter, projektet egentlig burde være slut. Fællesskabet og det kreative lever videre, så længe der er nogen der brænder for det.”
LÆS OGSÅ: Sankt Hans på Hobro Havn byder på midsommerhygge










