ForsideMariagerfjordNye grundskyldspromiller rammer geografisk skævt – se tallet for Mariagerfjord Kommune

Nye grundskyldspromiller rammer geografisk skævt – se tallet for Mariagerfjord Kommune

- Annonce -

Nye grundskyldspromiller rammer geografisk skævt – se tallet for Mariagerfjord Kommune

Forskelle på grundskyldspromiller forstørres mellem land og by, når de nye boligskatteregler træder i kraft fra 2024, viser analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE).

De nye boligskatteregler indebærer fra 2024 voldsomme nedsættelser af grundskyldspromillen særligt i bykommuner, der vil skubbe på den geografiske ulighed. Analysen viser, at den højeste sats bliver fem gange så stor som den laveste. I 2023 er den højeste sats omkring dobbelt så stor som den laveste. Konsekvensen er en mere ulige beskatning af fremtidige kapitalgevinster på jordbesiddelser på tværs af landet.

ULIGHED I SKAT

Beskatningen af fremtidige kapitalgevinster på jord vil i fremtiden ramme geografiske ulige til fordel for borgere i bykommunerne. Det er konsekvensen af de nye boligskatteregler, der fremgår af et ny lovforslag fra regeringen.

På baggrund af data fra Skatteministeriet viser en ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, at grundskyldspromillen bliver over syv gange mindre i Frederiksberg Kommune, mens den i Struer Kommune ikke engang bliver halveret.

Analysen indeholder tilsvarende tal for alle kommuner. Struer og Frederiksberg er de to kommuner, der vil opleve de henholdsvis største og mindste ændringer i grundskyldspromillen.

Reglerne står til at træde i kraft den 1. januar 2024.

”Konsekvensen af de nye boligskatteregler er en mere ulige beskatning af fremtidige kapitalgevinster på jordbesiddelser på tværs af landet,” siger Sune Caspersen, senioranalytiker i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

”De nye boligskatteregler betyder, at grundskyldspromillerne kommer til at falde i hele landet, men faldene er langt større i byerne end på landet. Det betyder, at man i byerne får en mindre stigning i grundskylden, når boligpriserne stiger,” siger Sune Caspersen.

Folketingsflertallet bag de nye boligskatteregler og ejendomsvurderinger har aftalt, at det samlede skatteprovenu fra grundskylden i den enkelte kommune ikke må stige, men skal svare til det, der ellers var blevet betalt, hvis reglerne ikke var ændret.

Da de nye ejendoms- og grundvurderinger er væsentligt højere end de nuværende vurderinger, er konsekvensen, at de nye grundskyldspromiller bliver lavere for, at skatteprovenuet fra grundskylden forbliver uændret.

”De nye grundskyldspromiller er hægtet op på de nye ejendoms- og grundvurderinger. Så når der er sket nogle voldsomme værdistigninger i byerne de seneste år, samtidig med at grundskylden ifølge de nye regler ikke må stige i kroner og øre, betyder det, at satsen bliver langt mindre i de områder, der har oplevet store værdistigninger det seneste årti. Det har den konsekvens, at fremtidige gevinster bliver beskattet lempeligere i byerne end på landet,” siger Sune Caspersen.

Skatteministeriet sendte den 20. januar 2023 to lovforslag om de nye boligskatter i høring.

”Politikerne bør sikre en harmonisering af grundskyldspromillerne, så forskellene mellem land og by mindskes,” siger Sune Caspersen.

Analysens hovedkonklusioner

  • De nye boligskatteregler, der træder i kraft fra 2024, indebærer voldsomme nedsættelser af skattesatsen på jordbesiddelser, kaldet grundskyldspromillen. I 2023 er der godt en faktor 2 til forskel mellem kommunen med den laveste og kommunen med den højeste grundskyldspromille (16 mod 34). Med de nye boligskatteregler bliver der en faktor 5 til forskel (3,3 mod 16,5).
  • De største nedsættelser af grundskyldspromillen er i bykommuner, for eksempel Frederiksberg Kommune, mens landkommuner oplever de mindste fald, for eksempel Struer Kommune. Det øger forskellen på grundskyldspromillen mellem land og by, der i forvejen er skæv.
  • Altså bliver forskellen på grundskyldspromillen forstørret mellem land og by med de nye boligskatteregler, og konsekvensen er en mere ulige beskatning af fremtidige kapitalgevinster på jordbesiddelser på tværs af landet.
  • På længere sigt må der sikres en harmonisering af grundskyldspromillerne, så forskellene mellem kommuner og mellem land og by mindskes.

Overblik med alle kommuner

Tabellen viser kommunernes grundskyldspromille før og efter de nye boligskattereglers ikrafttræden den 1. januar 2024, sorteret efter den procentvise ændring i grundskyldspromillen. Frederiksberg Kommune oplever den største procentvise ændring i grundskyldspromillen, mens Struer Kommune oplever den laveste.

#KommuneGrundskyldspromille i 2023Grundskyldspromille i 2024Relativ ændring
1Frederiksberg24,75 ‰3,3 ‰-86,7 %
2København34 ‰5,4 ‰-84,1 %
3Herlev24,3 ‰4,2 ‰-82,7 %
4Brøndby20,5 ‰4,6 ‰-77,6 %
5Hvidovre29,7 ‰6,8 ‰-77,1 %
6Albertslund33,94 ‰7,8 ‰-77,0 %
7Rødovre30,8 ‰7,2 ‰-76,6 %
8Ishøj25 ‰5,9 ‰-76,4 %
9Ballerup28,89 ‰6,9 ‰-76,1 %
10Odense21,71 ‰5,2 ‰-76,0 %
11Aarhus24,58 ‰6,2 ‰-74,8 %
12Høje-Taastrup24,4 ‰6,5 ‰-73,4 %
13Aalborg26,95 ‰7,2 ‰-73,3 %
14Gladsaxe23 ‰6,2 ‰-73,0 %
15Køge21,038 ‰5,7 ‰-72,9 %
16Glostrup25 ‰6,8 ‰-72,8 %
17Middelfart21,29 ‰5,9 ‰-72,3 %
18Ringsted24,74 ‰6,9 ‰-72,1 %
19Faxe25 ‰7 ‰-72,0 %
20Roskilde25,69 ‰7,3 ‰-71,6 %
21Vallensbæk24,38 ‰7,1 ‰-70,9 %
22Greve16,944 ‰5 ‰-70,5 %
23Bornholm34 ‰10,1 ‰-70,3 %
24Tårnby24 ‰7,2 ‰-70,0 %
25Holbæk25,092 ‰7,8 ‰-68,9 %
26Esbjerg25,29 ‰7,9 ‰-68,8 %
27Furesø21,5 ‰6,7 ‰-68,8 %
28Hillerød20,65 ‰6,5 ‰-68,5 %
29Aabenraa18,9 ‰6 ‰-68,3 %
30Halsnæs34 ‰11 ‰-67,6 %
31Vejle27,75 ‰9 ‰-67,6 %
32Samsø30,75 ‰10 ‰-67,5 %
33Lyngby-Taarbæk21,485 ‰7 ‰-67,4 %
34Ærø30 ‰9,8 ‰-67,3 %
35Gentofte16 ‰5,3 ‰-66,9 %
36Frederikssund32,5 ‰10,8 ‰-66,8 %
37Skanderborg24,66 ‰8,2 ‰-66,7 %
38Allerød23,8 ‰8 ‰-66,4 %
39Horsens22,56 ‰7,6 ‰-66,3 %
40Jammerbugt32,85 ‰11,1 ‰-66,2 %
41Helsingør28,5 ‰9,7 ‰-66,0 %
42Lejre28,23 ‰9,8 ‰-65,3 %
43Svendborg23,32 ‰8,1 ‰-65,3 %
44Billund18,48 ‰6,5 ‰-64,8 %
45Fanø34 ‰12 ‰-64,7 %
46Rebild26,086 ‰9,2 ‰-64,7 %
47Læsø34 ‰12,1 ‰-64,4 %
48Egedal23,98 ‰8,6 ‰-64,1 %
49Vordingborg32,32 ‰11,6 ‰-64,1 %
50Dragør24,47 ‰8,9 ‰-63,6 %
51Silkeborg28,26 ‰10,3 ‰-63,6 %
52Vejen20,36 ‰7,5 ‰-63,2 %
53Fredensborg24,65 ‰9,1 ‰-63,1 %
54Odsherred34z ‰12,7 ‰-62,6 %
55Sorø25,74 ‰9,7 ‰-62,3 %
56Frederikshavn29,9 ‰11,4 ‰-61,9 %
57Vesthimmerlands22,82 ‰8,7 ‰-61,9 %
58Hedensted18 ‰6,9 ‰-61,7 %
59Langeland24,57 ‰9,4 ‰-61,7 %
60Sønderborg27,1 ‰10,4 ‰-61,6 %
61Gribskov29,34 ‰11,3 ‰-61,5 %
62Solrød20,95 ‰8,1 ‰-61,3 %
63Hørsholm22,1 ‰8,6 ‰-61,1 %
64Slagelse25,3 ‰9,9 ‰-60,9 %
65Herning20,53 ‰8,2 ‰-60,1 %
66Kolding25 ‰10 ‰-60,0 %
67Næstved25 ‰10 ‰-60,0 %
68Stevns21,52 ‰8,6 ‰-60,0 %
69Syddjurs33,8 ‰13,6 ‰-59,8 %
70Viborg23,7 ‰9,6 ‰-59,5 %
71Nyborg27,83 ‰11,3 ‰-59,4 %
72Favrskov23,32 ‰9,6 ‰-58,8 %
73Lolland33,09 ‰13,7 ‰-58,6 %
74Thisted23,75 ‰9,9 ‰-58,3 %
75Ikast-Brande20,35 ‰8,5 ‰-58,2 %
76Fredericia26 ‰11 ‰-57,7 %
77Holstebro24,12 ‰10,2 ‰-57,7 %
78Faaborg-Midtfyn22,85 ‰9,8 ‰-57,1 %
79Rudersdal22,93 ‰9,9 ‰-56,8 %
80Hjørring34 ‰14,8 ‰-56,5 %
81Randers27,93 ‰12,2 ‰-56,3 %
82Assens22,12 ‰9,8 ‰-55,7 %
83Tønder21,24 ‰9,6 ‰-54,8 %
84Kalundborg34 ‰15,4 ‰-54,7 %
85Haderslev24,36 ‰11,1 ‰-54,4 %
86Ringkøbing-Skjern31 ‰14,3 ‰-53,9 %
87Kerteminde30,3 ‰14 ‰-53,8 %
88Mariagerfjord34 ‰15,9 ‰-53,2 %
89Lemvig28 ‰13,3 ‰-52,5 %
90Morsø24,68 ‰11,8 ‰-52,2 %
91Odder30,32 ‰14,5 ‰-52,2 %
92Skive20,68 ‰9,9 ‰-52,1 %
93Guldborgsund32,34 ‰15,7 ‰-51,5 %
94Norddjurs34 ‰16,5 ‰-51,5 %
95Brønderslev31,23 ‰15,8 ‰-49,4 %
96Varde31,56 ‰16,5 ‰-47,7 %
97Nordfyns29,98 ‰15,7 ‰-47,6 %
98Struer22,9 ‰12,9 ‰-43,7 %

Kilde: AE på baggrund af Skatteministeriet

Anm.: Grundskyldspromillerne for 2024 er foreløbige og kan ændre sig i forbindelse med den endelige fremsættelse af lovforslaget.

Her kan du læse analysen: https://www.ae.dk/analyse/2023-02-forskelle-paa-grundskyldspromiller-forstoerres-mellem-land-og-by

Print Friendly, PDF & Email
- Annonce -
RELATEREDE ARTIKLER
- Annonce -

Seneste artikler

error: Indholdet er beskyttet