ForsideMariagerfjordUdvalget for Børn og Familie tager på studietur - Sådan ser programmet...

Udvalget for Børn og Familie tager på studietur – Sådan ser programmet ud

- Annonce -

Udvalget for Børn og Familie tager på studietur – Sådan ser programmet ud

Udvalget for Børn og Familie i Mariagerfjord Kommune holder møde den 28. februar 2023. På dagsordenen er der blandt andet: Program for studietur til Island

Udvalget for Børn og Familie og Udvalget for Kultur og Fritid tager på studietur til Island i marts måned. Programmet for turen fremlægges til orientering.

Indstilling

Direktøren for Børn, Uddannelse og Arbejdsmarked indstiller til Udvalget for Børn og Familie:

1. At programmet tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Som led i udvalgets arbejde, herunder særligt i forhold til fokusområderne, som udvalget har valgt at arbejde med i forhold til at omsætte byrådets vision, har udvalget besluttet, at tage på studietur med henblik på at samle input.

I det følgende forelægges programmet for Udvalget for Børn og families studietur til Island d. 19. – 22. marts 2023.

Baggrund for valg af Island

Island har siden 2017 haft øget fokus på børns trivsel og velfærd gennem et omfattende reformarbejde på børneområdet, hvor de har vendt store dele af deres velfærdssystem på hovedet. En proces med fokus på forebyggelse og tidlig indsats, foranlediget af Islands minister for sociale anliggender og børn. Ministeren ønskede at nå frem til et system, der ville skabe forandring både for børnenes og det islandske samfunds skyld. På baggrund af dette trådte den islandske børnereform i kraft i januar 2022.
En reform, der gør op med silotænkning og i stedet arbejder mod et samarbejde på tværs af systemer og ministerier, så myndigheder i fællesskab samarbejder om det enkelte barns trivsel i tæt samarbejde med forældrene og med fokus på inddragelse af barnet.

Islands politiske fokus på et godt børne- og ungdomsliv afspejler udvalgets visionsarbejde samt fokusområder ifm. omsætning af byrådsvisionen.
Med udvalgets ønske om at sætte forbilledlige rammer for børn og unges lærings- og udviklingsvilkår, danner Islands tilgang grobund for inspiration ift. involvering af børn og unge, gennemskulelige indsatser i et helhedsperspektiv, forældresamarbejde og sammenhæng i børns og unges liv.

Program d. 19.-22. marts

Søndag den 19/3

Ankomst i Keflavik kl. 15.30. Der er mulighed for at opleve lidt af Island på egen hånd inden udvalget mødes til en fælles introduktion til Børne- og Familieområdet i Island og en gennemgang af programmet og sammenhæng til udvalgets fokusområder i forbindelse med omsætningen af byrådsvisionen.

Mandag d. 20/3

Dagens program er planlagt sammen med Kultur og Fritidsudvalget, så udvalgene får fælles viden og inspiration med hjem til det videre arbejde med omsætning af byrådsvisionen ift. visionsudsagnene om børneliv og ungeliv.

Temaet for mandagens program er ”Den islandske model” ift. forebyggelse og sundhedsfremme.

Med den islandske model, har Island formået at vende udviklingen, således at islandske unge ikke længere har et af Europas højeste alkohol, tobak og rusmiddelforbrug men i stedet har Europas laveste forbrug. Den islandske model er en forebyggelsesmodel, der er forankret i lokalsamfundet har fokus på de forhold, der skaber rammerne for et godt og sundt børne- og ungeliv og beskytter børn og unge; familie, venner, fritid og skole.

I løbet af dagen skal udvalget besøge det islandske idrætsforbund.

Tirsdag d. 21/3:

Tirsdagens program for Børn og Familieudvalget og afspejler udvalgets fokusområder ifm. omsætning af byrådsvisionen. Temaerne er koncentreret om det gode børneliv og har særligt fokus på inddragelse, helhedsorienteret indsatser samt børnefællesskabet omkring børns læring.

Først skal udvalget skal besøge Hafnarfjörður, som er en børnevenlig kommune. Turen starter ud med et besøg på rådhuset, der orienterer om deres arbejde med implementeringen af projekt ”børnevenlig by” på kommunalt plan. Herefter besøger udvalget en lokal skole, der bl.a. arbejder med at samle professionelle omkring barnet med henblik på at danne et integreret team på skolen, der understøtter både børnene og deres familier samt har fokus på børns rettigheder og involvering.

Herudover skal udvalget besøge Fab Lab, som er et makerspace i Reykjavik samt et kulturhus/det lokale bibliotek, der har et makerspace for yngre børn. Her gives inspiration til at arbejde med praksisfaglighed og skabe eksperimenterende, kreative og legende fællesskaber for børn før skolealderen. I den styrkede pædagogiske læreplan, indtager legen en væsentlig plads på daginstitutionsområdet og netop dette, i kombination med læreplanstemaet ”natur, udeliv og science”, kan et makerspace understøtte.

Et Makerspace er et teknologisk værksted/undervisningsrum, som kobler innovation, pædagogik, teknologi og indretning. Det er et fysisk afgrænset område, der er dedikeret til makerspace aktiviteter, der bl.a. bruges til at arbejde med designprocesser og typisk involverer produktioner og som understøtter læringstilgange, der har fokus på digital dannelse.

Ideen med et makerspace hviler på den grundtanke at man lærer bedst, når man konstruerer og bygger fysiske genstande – og gør det i fællesskab med andre. Teknologierne, maker-rummets indretning samt pædagogikken understøtter en digital fabrikation som giver plads til eksperimenter, innovation og afprøvning af nye muligheder med den nyeste teknologi.

Som led i børne- familieudvalgets fokus på trivsel og sundhed, bliver en opmærksomhed på børn og unges tilgang til den digitale verden, og fællesskabet omkring denne, betydningsfuld for den mentale sundhed. Selvom digital dannelse ikke kan stå alene i at understøtte børns trivsel og sundhed, kan et øget fokus på skærmvaner, give børn og unge kompetencer, der styrker deres muligheder for at begå sig i en hverdag, hvor teknologien har vundet indpas.

Onsdag d. 22/3:

Onsdagens program fra kl. 9.00-12.00 er kun for Børne- og familieudvalget og temaerne for dagen er centreret omkring børns rettigheder og trivsel. Både Børneombudsmandens arbejde og projekt børnevenlig kommune har fokus på inddragelse af børn og unge samt varetagelse af disses interesser og taler ind i børne- familie udvalgets vision om det gode børne- og ungeliv, et helheldsorienteret samarbejde omkring barnet samt børn og unges oplevelse af sammenhæng.

Udvalget skal først besøge børneombudsmandens kontor med udgangspunkt i deres arbejde vedr. børns rettigheder samt inddragelse af børn.

Børneombudsmandens kontor blev oprettet ved lov i 1994. Børneombudsmandens kontor præsenterer forslag og anbefalinger til forbedringer, der påvirker børns interesser på alle områder af samfundet.

Børneombudsmanden er en forvaltningsmyndighed og er underlagt statsministerier. Børneombudsmanden er offentlig talsmand for børn og arbejder for at tage hensyn til og beskytte børns rettigheder, behov og interesser bl.a. I henhold til FN’s børnekonvention om barnets rettigheder. Børneombudsmanden skal arbejde for at der tages hensyn til børns interesser i lovgivning, beslutningstagen og social planlægning.

Derefter skal udvalget besøge Unicef, der præsenterer deres arbejde med Child Friendly Cities Initiative (CFCI)/Børnevenlig by.

Børnevenlig by/kommune er et projekt, der støtter kommunernes forvaltninger i at implementere FN’s Børnekonvention. Målet for projektet er, at 80% af børnene i Island bor i kommuner, der arbejder med initiativet i 2024.

Det er et samarbejde mellem Unicef i Island og Børneombudsmanden med fokus på:

  • Viden om børns rettigheder
  • Hvad er bedst for barnet
  • Ligestilling – Se på alle børns rettigheder
  • Børns deltagelse
  • Børnevenlig tilgang

Økonomi

Udgifterne til studieturen afholdes indenfor de afsatte midler til deltagelse i topmøder, konferencer med mere.

LÆS OGSÅ: Fagudvalg behandler Vuggestuepladser i Dagtilbud Hadsund og Dagtilbud Rold Skov

Print Friendly, PDF & Email
- Annonce -

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

RELATEREDE ARTIKLER
- Annonce -

Seneste artikler

error: Indholdet er beskyttet