ForsideMariagerfjordDanske børn og unge gamer dagligt - Tidsforbrug er den største årsag...

Danske børn og unge gamer dagligt – Tidsforbrug er den største årsag til uenigheder mellem børn og forældre

- Annonce -

Danske børn og unge gamer dagligt – Tidsforbrug er den største årsag til uenigheder mellem børn og forældre

Danske børn og unge gamer i stor stil. Faktisk er det 46 procent af børn og unge i alderen 1-15 år, der dagligt eller næsten dagligt spiller digitale spil. Det viser en ny undersøgelse om børns digitale spillevaner, der er foretaget af Medierådet for Børn og Unge, DR og Det Danske Filminstitut.

Undersøgelsens datagrundlag består af svar fra 1036 respondenter, og den indeholder information om en bred vifte af aktuelle temaer ift. børn og gaming – fx tidsforbrug, pengebrug og forældreinvolvering.

Tidsforbrug er den største årsag til splid mellem børn og forældre

Skærmtid bliver debatteret vidt og bredt i øjeblikket – både politisk og i samfundet generelt. Men det er også et emne, der skaber diskussioner ude i hjemmet.

Ifølge undersøgelsen oplever 47% af de adspurgte børn at blive uenige med deres forældre om spil, og her er tidsforbrug klart den største årsag til splid. Ud af de 47%, der har oplevet uenigheder med deres forældre om spil, har 96% således oplevet at blive uenige om tidsforbrug.

At spille digitale spil er ikke en soloaktivitet. To ud af tre børn spiller med andre, når de spiller Foto: Jørgen True

Det sociale i spil

At spille digitale spil er ikke en soloaktivitet. To ud af tre børn spiller med andre, når de spiller. Der er dog forskel ift. køn og alder. Flere drenge end piger, og især børn og unge fra 9-15 år, spiller med andre.

De fleste af de adspurgte børn og unge spiller med venner, klassekammerater, søskende og andre børn fra familien. Det at ’spille med andre’ dækker både over at spille online med andre og at spille i samme fysiske rum som andre.

”Der er flere ligheder mellem sociale medier og gaming – både når det kommer til sociale aspekter, men også mht. negative aspekter som datahøst, fastholdelsesmekanismer og ikke-alderssvarende indhold. Derfor er det vigtigt, at forældre engagerer sig i deres børns spillevaner på bedst mulig vis – forældre skal forholde sig til aldersmærkning og være dér i det digitale univers sammen med børnene. I Medierådet har vi blandt andet udgivet forældreguiden ’Børn gamer!’, og vi har netop opdateret vores spil- og platformsvejledninger for voksne,” udtaler Miriam Michaelsen, forperson i Medierådet for Børn og Unge.

”Jeg er muligvis den første kulturminister, der selv er erklæret gamer. Derfor kommer jeg heller aldrig til at pege fingre ad ungdommen, for jeg forstår til fulde at computerspil også kan give store kulturoplevelser og danne stærke fællesskaber. For mig handler kampen om at undgå afhængighedsskabende algoritmer og datahøst, når vores unge giver sig i kast med digitale spil. Derfor har jeg stiftet et institut for spiludvikling, som jeg håber, vil skabe modvægt og får nogle af vores bedste danskproducerede spil udover rampen,” udtaler kulturminister Jakob Engel-Schmidt (M) ifm. udgivelsen af spilundersøgelsen.

Tal og info fra spilundersøgelsen:

  • 46% af børn og unge i alderen 1-15 år spiller dagligt digitale spil
  • 90% har prøvet at spille digitale spil
  • Drenge spiller oftere og i længere tid end piger
  • 47% oplever at blive uenige med deres forældre om spil
  • Tidsforbrug er det, der oftest giver anledning til uenigheder mellem forældre og børn
  • 46% bruger penge på spil – flere drenge end piger bruger penge i spil
  • To ud af tre spiller med andre

Fakta om spilundersøgelsen
DR, Det Danske Filminstitut og Medierådet for Børn og Unge er gået sammen om at undersøge digitale spillevaner hos børn og unge i alderen 1-15 år. Undersøgelsen blev gennemført i november 2023 af analyseinstituttet Epinion og bygger på svar fra 1036 respondenter – både børn og voksne. Samme undersøgelse blev foretaget i 2020.

Print Friendly, PDF & Email
- Annonce -
RELATEREDE ARTIKLER
- Annonce -

Seneste artikler