ForsideMariagerfjordTheresa Berg Andersen: Når eleverne selv siger, at de ikke lærer nok,...

Theresa Berg Andersen: Når eleverne selv siger, at de ikke lærer nok, skal vi lytte

- Annonce -

AF Theresa Berg Andersen, folketingsmedlem for SF, opstillet i Nordjylland.

Når eleverne selv siger, at de ikke lærer nok, skal vi lytte

Det er ikke nyt, at folkeskolen kæmper med både trivsel, men især faglighed – nu råber eleverne selv op. En ny undersøgelse viser, at omkring halvdelen af eleverne i 4.-9. klasse ikke oplever, at de lærer det, de gerne vil, i skolen. For blot ti år siden var tallet kun 30 procent.

Det er et problem for de elever, der kæmper for at følge med, men det fortæller også noget om de mange elever, der har brug for flere faglige udfordringer. Folkeskolen skal være et sted, hvor alle børn har mulighed for at udvikle sig.

Derfor er det ingen tilfældighed, at “Børnenes Danmark” står som første kapitel i regeringsgrundlaget. Det er netop en klar ambition om at sætte børn og unges muligheder først, og hvis det skal lykkes, kræver det, at vi styrker folkeskolen på flere måder samtidig.

Eleverne skal møde flere dygtige voksne. Bedre normeringer og flere kvalificerede lærere giver mulighed for tættere kontakt mellem lærer og elev. Det betyder hurtigere hjælp til den elev, der har brug for støtte, men også at den elev, der er klar til næste skridt, bliver set, udfordret og motiveret. Samtidig får lærerne bedre vilkår til at fokusere på det, de er bedst til: at undervise.

Derfor er det vigtigt, at regeringen vil gøre det lettere at få flere dygtige voksne ind i klasselokalerne. Der skal være mulighed for, at flere kan blive lærere gennem merituddannelse, og pensionerede lærere lettere kan vende tilbage som en ekstra ressource. For vores øgede normeringer kommer til at kræve flere kvalificerede lærere.

Men skolegangen er mere end undervisningen i klasseværelset.

Børns læring og trivsel hænger også sammen med de fysiske rammer. Det betyder noget, om gangene har ny maling, og om skolegården byder op til leg og fællesskab. Det betyder noget, om legepladsen har en god rutsjebane, og om boldbanen har mål med net på. Og det betyder sandelig også noget, om eleverne har trygheden ved at gå på et rent og ordentligt toilet.

Derfor er det et svigt, at mange skoler i dag er nedslidte. Børn skal have mulighed for at lege og udvikle sig socialt i gode omgivelser – og brænde noget krudt af i frikvarteret, for at sige det mildt. Det er en forudsætning for, at de møder ind til timen med overskud og undervisningsparathed.

Vores investeringer i skolerne skal skabe både tryghed og faglige udfordringer – med mere øje for den enkelte elev og bedre rammer for fællesskabet.

Tak til eleverne for jeres opråb. Jeg håber, I vil se, at vi har lyttet, og at vi nu handler.

- Annonce -

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

RELATEREDE ARTIKLER
- Annonce -

Seneste artikler