Nordjyllands Politi advarer: Stor tørke øger risikoen for brand Sankt Hans-aften
Nordjyllands Politi opfordrer alle, der planlægger at tænde Sankt Hans-bål tirsdag aften, til at udvise ekstra stor forsigtighed. Det tørre vejr har øget risikoen for brand, og politiet har allerede i løbet af dagen haft flere mindre brandudrykninger rundt om i politikredsen.
Selvom Sankt Hans er en hyggelig tradition, kan de tørre forhold hurtigt få et bål til at udvikle sig ukontrolleret. Derfor opfordrer politiet til, at man tager de nødvendige forholdsregler, inden bålet antændes.
Et godt råd er at have vand eller andet slukningsudstyr stående klar i nærheden af bålet, så en eventuel brand hurtigt kan bringes under kontrol. Samtidig henviser Nordjyllands Politi til Nordjyllands Beredskabs sociale medier, hvor der findes en række gode råd til en sikker Sankt Hans-aften.
Politiet minder også om reglerne for, hvad der må brændes af. Det er kun tilladt at afbrænde rent, tørt træ og haveaffald. Alt andet affald skal afleveres på genbrugspladsen og må ikke ende på bålet.
Med den aktuelle tørke er det vigtigere end normalt at være opmærksom på gnister og flammer, som kan sprede sig til tør vegetation og skabe brandfare.
Nordjyllands Politi ønsker alle en hyggelig og stemningsfuld Sankt Hans-aften – men understreger samtidig, at sikkerheden skal komme først.





