ForsideMariagerfjordGodkendelse af kvalitetsstandarder i Mariagerfjord Kommune

Godkendelse af kvalitetsstandarder i Mariagerfjord Kommune

- Annonce -

Godkendelse af kvalitetsstandarder i Mariagerfjord Kommune

Byrådet i Mariagerfjord Kommune holder møde den 31. august 2023, hvor der bl.a. på dagsordenen er: Godkendelse af kvalitetsstandarder i Mariagerfjord Kommune

I denne sag lægges der op til godkendelse af kvalitetsstandarder for social, sundheds- og omsorgsområdet. Der er udarbejdet et nyt koncept for kvalitetsstandarder efter ønske fra Udvalget for Sundhed og Omsorg. De nye kvalitetsstandarder erstatter de nuværende på området.

Indstilling

Direktøren for Social, Sundhed og Omsorg indstiller til Byrådet:

  1. At godkende forslag til lovpligtige kvalitetsstandarder for social-, sundheds- og omsorgsområdet i Mariagerfjord Kommune for resten af 2023 og 2024
  2. At godkende justeret serviceniveau for Madservice, så det bliver muligt for borgere at få leveret 3-7 måltider om ugen frem for nuværende 5-7 måltider ugentligt.


Beslutning fra Udvalget for Sundhed og Omsorg, 15. august 2023, pkt. 80:
Fraværende: Mette Riis Binderup og Per Lynge Laursen.

Ad 1. Indstilles godkendt

Ad 2. Indstilles godkendt.


Beslutning fra Økonomiudvalget, 23. august 2023, pkt. 224:

Indstilles godkendt.

Fraværende: Leif Skaarup (A) og Malene Ingwersen (Ø)

Inddragelse

Kvalitetsstandarderne har forud for godkendelse i Byrådet været i høring i de to Fag MED (Ældre og Omsorg samt Social og Sundhed) og i de to råd, Handicaprådet og Seniorrådet. Overordnet set er der tilfredshed med det ændrede koncept, som de to råd og de to Fag MED finder mere overskueligt. Høringssvarene har givet anledning til enkelte sproglige tilretninger. De er markeret med grøn skrift i Generel informaton om kvalitetsstandarder.

De samlede høringssvar fremgår af bilag til sagen.

Sagsfremstilling

Baggrund

Administrationen har efter ønske fra Udvalget for Sundhed og Omsorg jf. udvalgsmøde den 8. november 2022, udarbejdet forslag til nyt koncept for kvalitetsstandarder og borgerinformation. Udvalget har været inddraget undervejs i processen og kvalificerede og godkendte formen på kvalitetsstandarder og tilhørende borgerinformation på udvalgsmøde den 30. januar 2023.

Den 9. maj 2023 behandlede udvalget forslag til kvalitetsstandarder, hvilket omfatter syv kvalitetsstandarder for de områder, hvor lovgivningen påpeger, at serviceniveauet skal være beskrevet i en kvalitetsstandard og godkendt af Byrådet. Efterfølgende har kvalitetsstandarderne været i høring i de to Fag MED på området samt i Handicaprådet og Seniorrådet.

Formål med nyt koncept

Kvalitetsstandarderne har tidligere været kendetegnet ved at være meget omfattende og svære at overskue i praksis for borgerne. Revisionen af de nuværende 27 kvalitetsstandarder tager derfor udgangpunkt i følgende formål:

  • Kvalitetsstandarderne skal tage udgangspunkt i det hele menneske og målsætningen om at skabe det bedste afsæt for, at borger kan mestre egen livssistuation, og at samarbejdet med borger er baseret på et medansvar.
  • Kvalitetsstandarderne skal understøtte mødet mellem borger og de faglige medarbejdere og skabe plads til en faglig vurdering af borgers behov for hjælp og støtte.
  • Målet er at forenkle de nuværende 27 kvalitetsstander – både i antal og sprogligt for at kunne kommunikere indholdet af kommunens serviceramme bedre til borgere og pårørende. Intentionen er således at skabe en endnu mere målgruppebevidst, tilgængelig og tidssvarende formidlingsform.

Kvalitetsstandarderne skal understøtte og tydeliggøre det politiske prioriteringsrum. Derudover skal kvalitetsstandarderne også understøtte medarbejdernes arbejdsgrundlag og være udgangspunkt for en dialog med borgere og pårørende.

Nyt koncept for kvalitetsstandarder

De nuværende kvalitetsstandarder på social, sundhed og omsorgsområdet reduceres i omfang og erstattes af syv kvalitetsstandarder for de områder, hvor lovgivningen stiller krav om, at serviceniveauet er beskrevet i en kvalitetsstandard og godkendt af Byrådet. Når kvalitetsstandarderne er godkendt af byrådet, bliver de tilgængelige som pdf-filer under “Kvalitetsstandarder” på mariagerfjord.dk og vil erstatte de tidligere kvalitetsstandarder.

De serviceområder, som tidligere var beskrevet i en selvstændig kvalitetsstandard, er blevet omformuleret og formidlet via hjemmesiden samt andre relevante kommunikationskanaler (borgerinformation). Dermed er forventningen, at borgere nemt vil kunne finde relevante informationer om tilbud og indsatser (målgruppe, serviceniveau med videre).

Arbejdet med ny kvalitetsstandarder har også omfattet at gøre informationen mere tilgængelig for borgere og pårørende på mariagerfjord.dk (borgerinformation). I arbejdet med hjemmesiden har der været fokus på:

  • At skrive med borger i fokus
  • At udbygge søgeord (bag om systemet), så både Google samt søge-maskine på mariagerfjord.dk nemmere finder det rette indhold
  • At samle relevante informationer på samme side – eller linke til øvrigt information
  • At revidere struktur på hjemmesiden, så der er færre sider

Politisk beslutningskompetence

De syv Kvalitetsstandarder skal politisk godkendes en gang årligt. Der er med denne sag lagt op til, at Byrådet godkender kvalitetsstandstandarderne, så de gælder for resten af 2023 og 2024. Byrådet behandler kvalitetstandarderne igen i slutningen af 2024.

Derudover vil det fortsat blive lagt op til politisk godkendelse, hvis der ændres på servicerammen i medfør af for eksempel ændret lovgivning, nye tilbud eller et behov for at justere servicerammen.

Det serviceniveau, der tidligere er truffet politisk beslutning om på de områder, der ikke er indeholdt i de syv lovpligtige kvalitetsstandarder, og som nu indgår i borgerinformationerne, vil fortsat være gældende. Den information vil borgeren fortsat kunne finde på mariagerfjord.dk og – i de tilfælde det giver mening og er behov herfor – i form af mindre pjecer. Det omtales overordnet som Borgerinformation, hvilket også vil omfatte information om, hvad borgeren kan forvente af service.

Forslag om ændring i serviceniveau for Madservice

Seks af de syv lovpligtige kvalitetsstandarder beskriver samme serviceniveau til borgerne, som tidligere er besluttet af Byrådet. I kvalitetsstandarden for Madservice lægges op til en ændring af servicerammen i forholdt til en mere fleksibel levering af måltider. Det betyder, at det bliver muligt for borgere at få leveret 3 -7 måltider om ugen frem for nuværende 5 – 7 måltider ugentligt.

Nogle borgere er småtspisende og ønsker måske at dele portioner op over to dage, selvom de i forvejen har bestilt små portioner. Forslag om at tilpasse serviceniveauet sker efter henvendelser fra borgere blandt andet for at begrænse madspild.

Mariagerfjord Kommune har på nuværende tidspunkt en aftale med to leverandører af madservice. Det giver borgere mulighed for levering af varm mad dagligt eller vaccumpakket mad med levering én gang om ugen.

Økonomi

Ud fra nuværende forudsætninger forventes ikke øgede udgifter som følge af omlægning af fleksibiliteten i forhold til levering af madservice.

Print Friendly, PDF & Email
- Annonce -

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

RELATEREDE ARTIKLER
- Annonce -

Seneste artikler

error: Indholdet er beskyttet