ForsideDebatLis Mancini: Vi er dybt rystet – ”Lægens Ta´selv bord”

Lis Mancini: Vi er dybt rystet – ”Lægens Ta´selv bord”

- Annonce -

Lis Mancini: Vi er dybt rystet – ”Lægens Ta´selv bord”

AF Kirsten Morild Vincent Andersen, Lis Mancini og Ulla Astman
Socialdemokratiske medlemmer af udvalget for det nære sundhedsvæsen i Region Nordjylland

Tak til DR kontant for at sætte fokus på Alles Lægehuses afregningsmetoder. Vi er dybt rystet – ”Lægens Ta´selv bord” sponseret af vores skattekroner, som skulle bruges til sundhed. Magen til et moralsk lavpunkt af et ”set up”, og en udnyttelse af en desværre udbredt problemstilling med mangel på lægedækning i yderområderne i Danmark. I stedet for at hjælpe, tager man selv! 

Vi skal have kikket på opstramninger på den del det ”liberale” lægeerhverv, hvor man åbenbart ikke helt kan nære sig for have fingrene for dybt nede i vores fælles pengekasse.

DR Kontant kom grundigt rundt om de udfordringer/problemstillinger, som vi som regionspolitiker står overfor, det var anskuelighedsundersvisning for alle, men man sidder også med spørgsmålet – har vi kun set toppen af isbjerget?

Kontrolsystemet bygger på gensidig tillid, da vi som politikere og vores embedsmænd i regionen ikke skal sidde og tjekke patientjournaler og på den måde være med i et fortroligt konsultationsrum. Journalerne indeholder en række personfølsomme oplysninger, som vi uanset brådne kar ikke skal have systematisk adgang til.

Men når vi ikke har tilstrækkelig adgang til den data, som vi skal bruge for at lave en fuldgyldig kontrol, overfor de læger, der ikke følger deres forpligtigelser til at kende og bruge deres overenskomst korrekt, så skal der tænkes anderledes.  

Vi har brug for en ny, mere enkel og langt mere gennemsigtig struktur omkring honorarafregningen med de praktiserende læger. Vi har kun mulighed for stikprøvekontrol i Regionen, som det er nu – et system, som vi mener bør laves om. En struktur der kan beskytte de mange hæderlige læger der overholder reglerne og overenskomsten, og som der heldigvis stadigvæk er flest af. Men også en struktur, der er er gennemskuelig for os alle som borgere.

Vi skal alle kunne se, hvad vi får for vores fælles penge, og som ikke skal baseres på stikprøvekontrol eller henvendelser fra enkelte patienter.  Region Nordjylland modtager årligt flere millioner afregninger fra almen praksis og det giver sig selv, at dem kan vi ikke tjekke alle sammen, derfor skal der tænkes nyt.

Vi håber, at de kan lykkes gennem de kommende overenskomstforhandlinger og ikke mindst at Christiansborg vågner op og finder en mere gennemsigtig struktur for det nære sundhedsvæsen i forbindelse med strukturkommissionen, der arbejder lige nu. 

Forhandlingerne om ny overenskomst er på trapperne, og det må først og fremmest være i alles interesse at vi får genskabt tilliden af hensyn til de læger, der har samvittigheden i orden og hver dag gør et stort og godt stykke arbejde.

Print Friendly, PDF & Email
- Annonce -

5 KOMMENTARER

  1. Hvorfor gør man ikke systemet svindelsikkert ved at lade patienten kvittere for den eller de ydelse(r), vedkommende reelt har fået hos lægen?

    Det burde kunne gøres med et klik eller med Mit-ID.

    Ingen kvittering/godkendelse fra patienten = intet tilskud til lægen.

    Det ville samtidig gøre det store kontrolapparat mere eller mindre overflødigt.

  2. Godt indspark Vibeke !!! – det værste er faktisk, at det har stået på i årevis !!!! og – – jeg er bekendt med konflikt mellem læge og lægesekretær, hvis lægesekretæren ikke ville medvirke til dette helt uhørte svindelnummer.

    Jeg håber, at de lægepersonaler der er bekendt med denne uhørte praksis, anmelder deres læge – enten personligt eller annonymt – her er der ikke grund til fine fornemmelser.

    Det er ikke angiveri men samfundssind !

    En gedigen strafferamme / inddragelse af tilladelse til at drive lægepraksis.

    Covid 19 bare ét eksempel på nogle lægers grænseløse begærlighed.

  3. Jeg har i årevis efterlyst et system hvor patienten= jeg kvitterer for de ydelser giver mig eller bestiller på mine vegne. Det kunne gøres enkelt og let elektronisk – lige så let som når lægen bestiller undersøgelsen. Hvis der sammen med hver undersøgelse/ ydelse er en kortfattet beskrivelse på letforståelig dansk på max et par linier, kan vi alle være med

  4. Hej piger !

    Hvad med at få statueret nogle eksempler – I har måske kendskab til lidt for begærlige læger og – måske dét kunne afskrække, indtil der bliver digital godkendelse fra patientens side.

    Lad bare nogle læger stege i deres egen begærlighed.

  5. Den eneste løsning er at lægen skal sende en kopi af afregningen til patienten, samtidigt med sin afregning- så kan patienten bekræfte via MitID
    Svindel med offentlige midler bør stoppes uanset beløbets størrelse.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

RELATEREDE ARTIKLER
- Annonce -

Seneste artikler

error: Indholdet er beskyttet